سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تنها دو اثر، سهم گتوند از فهرست آثار ملی

یادمان

تنها دو اثر، سهم گتوند از فهرست آثار ملی

با اینکه شهرستان گتوند مهمترین آثار و محوطه‌های تاریخی کشور را از دوره ایلامی تا اسلامی در خود جای داده اما ثبت محوطه تاریخی چغاتپه و بند بهمن تنها سهم گتوند از فهرست آثار ملی کشور محسوب می‌شود. اما حالا این سد گتوند است که با تمام نتایج مخربش شناسامه‌‌‌ این شهرستان تاریخی به‌شمار می‌رود.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ محوطه تاریخی چغاتپه، قلعه رستم، گور دخمه‌های طبل‌خانه، نهرشاهی، سرعلی، عمارت مجیدخان، بقاع متبرکه بشرحافی، محمد‌بن زید و بسیاری از سازه‌های آبی و قلعه‌های تاریخی، میراث شهرستان گتوند هستند که به‌جز چغاتپه و بند بهمن هیچ‌کدام از آن‌ها نه در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده‌اند نه حفاظت درست و درمانی از آن‌ها می‌شود.
 
«مجتبی گهستونی» دبیر انجمن تاریانا در اینباره به CHN می‌گوید:« شهرستان گتوند در استان خوزستان از جمله شهرهای تاریخی استان خوزستان به‌شمار می‌رودکه آثاری از دوره ایلام و اسلامی را برگرفته است. اما به‌دلیل نبود اداره میراث فرهنگی سبب بی‌توجهی به آثار و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری منطقه شده است.
 
گهستونی می‌افزاید: « در منطقه گتوند محوطه‌ و آثاری چون چغاتپه مربوط به دوره ایلامی، بقاع متبرکه بشرحافی، محمدبن زید، قلعه رستم، گور دخمه‌های کوه طبل‌خانه، نهرشاهی، سرعلی و عمارت مجیدخان و بسیاری دیگر از سازه‌های آبی و قلعه‌های تاریخی وجود دارد. اما در سالیان اخیر آنچه که باعث شده گتوند در رسانه‌ها مطرح و به‌گوش برسد احداث سد گتوند علیا است. این درحالی‌است که نبود برنامه‌ریزی در حوزه میراث فرهنگی سبب شده آثار به‌جای مانده از دوره‌های متعدد تاریخی در این منطقه به حال خود رها شده و با تخریب‌های جدی مواجه شوند.
 
هم اکنون ثبت فوری آثار تاریخی در این منطقه و تعیین حریم آن در اولویت قرار دارد. مجتبی گهستونی معتقد است، به‌جز چغاتپه و بند بهمن هیچ‌یک از آثار ثبت و تعیین حریم نشده‌اند. طی چندین ماه گذشته با سفرهای متعدد و هفتگی به گتوند و بخش عقیلی که یکی از مستعد‌ترین و مهمترین مناطق تاریخی و گردشگری این منطقه محسوب می‌شود مسیر تازه‌ای برای گردشگران و علاقمندان به میراث‌فرهنگی ایجاد شده و در هفته‌های گذشته صدها نفر از این شهرستان بازدید کردند. قطعا با برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی خوزستان و فعال شدن انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خوزستان می توان این توقع را برای مسئولان استان و شهرستان‌ها فراهم کرد تا به حوزه میراث فرهنگی این شهرستان توجه بیشتری کنند.
 
از آنجایی‌که منطقه عقیلی قابلیت آن را دارد که  چشم انداز خوبی از تاریخی پنهان دوره‌های متعدد تاریخی  نمایان کند، انجام فعالیت‌های بررسی، شناسایی و تعیین حریم محوطه های تاریخی گتوند ضروری به‌نظر می‌رسد. عقیلی و کیارس دو بخش مهم شهرستان گتوند هستند که برخوردار از  آثار و جاذبه‌های تاریخی هستند. با این‌حال هنوز هیچ بودجه جهت بررسی ،شناسایی و کاوش صورت نگرفته‌ است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه