سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنایتی که هرساله قلب طبیعت باغملک را نشانه می گیرد؛ تخریب 600 اصله درخت گردو در باغملک

زیست بوم

جنایتی که هرساله قلب طبیعت باغملک را نشانه می گیرد؛ تخریب 600 اصله درخت گردو در باغملک

با وجود آنکه این مشکل در سال های گذشته نیز سابقه داشته و سال قبل نیز بیش از 500درخت گردو در یک مرحله توسط افراد ناشناسی تخریب گشته اما تاکنون عوامل این حوادث تلخ و ناگوار شناسایی و مورد برخورد قرار نگرفته اند و همین امر گستاخی دشمنان طبیعت را بیشتر کرده است اخبار دریافتی خبرنگار ما از یکی از مناطق اطراف امامزاده عبدالله باغملک، حکایت از نابودی حدود600 درخت عمدتا کهنسال دارد.

به گزارش تابناک خوزستان به نقل از منابع محلی، طی روزهای گذشته افرادی ناشناس در اقدامی تعمدی، حدود600اصله درخت عمدتا گردو را که برخی از آنها 40 و یا حتی50 سال عمر داشتند را از بین بردند.

با وجود آنکه این مشکل در سال های گذشته نیز سابقه داشته و سال قبل نیز بیش از 500درخت گردو در یک مرحله توسط افراد ناشناسی تخریب گشته اما تاکنون عوامل این حوادث تلخ و ناگوار شناسایی و مورد برخورد قرار نگرفته اند و همین امر گستاخی دشمنان طبیعت را بیشتر کرده است.

نکته جالب توجه اینکه این اقدام ناجوانمردانه به قصد کسب سود و یا استفاده از چوب این درختان صورت نمی گیرد بلکه دلیل این اقدام کاملا مبهم است چرا که این درختان بگونه ای مورد تخریب قرار می گیرند که اساسا جلوی ثمردهی آنان گرفته شود و خشک شوند.

متاسفانه به نظر می رسد مسئولان استانی و شهرستانی تا کنون برای شناسایی عوامل این جنایت در حق طبیعت، اقدام موثری که منجر به جلوگیری از اینگونه حوادث باشد انجام نداده اند و هر ساله شاهد چنین اتفاق تلخ و ناگواری هستیم.

در حالیکه با تشکیل تیم ویژه بررسی و رسیدگی به این حوادث و انجام اقدامات اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی خاص و شناسایی و مجازات عوامل این وقایع تلخ، می توان از نابودی درختان و جنگل های این مناطق جلوگیری کرد.

متاسفانه باید گفت عدم رسیدگی موثر و جدی به این موضوع و شناسایی عوامل، می تواند نه تنها باعث از بین رفتن درختان با عمر بسیار بالا و از بین بردن منابع طبیعی و محیط زیست بشود بلکه ممکن است منطقه را که از فقر اقتصادی و برخی مشکلات اجتماعی رنج می برد آبستن حوادث تلخی کند.

به نظر می رسد مسئولان استانداری خوزستان، فرماندهی انتظامی استان و مسئولان دستگاه قضایی ضرورت دارد تدابیر ویژه ای را در این خصوص انجام داده و با انجام تدابیر و اقدامات ویژه ضمن شناسایی حوادث اخیر و مجازات آمران و عاملان این وقایع، از ادامه تخریب ها و گسترش دامنه این خشونت ها و کینه ورزی ها علیه محیط زیست پیشگیری کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه