سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بلدوزرها به‌ جان خانه‌های قاجاری افتادند - تخریب بزرگ در دزفول

یادمان

بلدوزرها به‌ جان خانه‌های قاجاری افتادند - تخریب بزرگ در دزفول

خانه‌های قاجاری محله سرمیدان که بخشی از بافت تاریخی دزفول محسوب می‌شوند شبانه توسط بلدوزرهای اداره اوقاف از بین می‌روند. فعالان میراث‌فرهنگی علت تخریب‌ها را مربوط به توسعه بقعه سبزقبا دزفول می‌دانند.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | nike dri fit mens training pant shoes for sale

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ خانه‌های قاجاری محله سرمیدان در پشت بقعه سبزقبا واقع شده‌اند، بناهایی که که بخش گسترده‌ای از بافت تاریخی دزفول را تشکیل می‌دهند اما به‌دلیل توسعه بقعه سبزقبا توسط اوقاف خریداری و از بین برده می‌شوند.
 
«مجتبی گهستونی» دبیر انجمن تاریانا و فعال میراث‌فرهنگی خوزستان در این رابطه می‌گوید: اداره اوقاف شهرستان دزفول به استناد توافقنامه‌ای که در سال 1373 در دوره مدیریت اقتداری مدیر کل وقت میراث فرهنگی خوزستان منعقد شده بود هم‌اکنون این ارگان به منظور توسعه بقعه سبزقبا اقدام به تخریب بناهای پیرامونی بافت تاریخی دزفول کرده است.
 
 گهستونی می‌گوید: مهمترین خانه‌ای که از میان 3 الی 4 خانه قاجاری با نقوش زیبا وآرایه‌های آجری نفیس ونایاب بودند، بنای متعلق به خاندان مرتضوی است که به‌طور کامل تخریب شد. علاوه بر تخریب سردر زیبای آجری، در ورودی این خانه به درون سابات باز می‌شد که هم‌اکنون نه تنها خانه که سابات منتهی شده به آن نیز کاملا از بین رفت.
 
این اتفاق اما اعتراض بسیاری از فعالان میراث‌فرهنگی استان خوزستان برانگیخت. چنانچه از سازمان‌هایی چون یونسکو درخواست کردند که به این موضوع ورود پیدا کند و مانع از تخریب‌ها شود.
 
گهستونی معتقد است، خانه مرتضوی درکنار سابات قاجاری مرتضوی دارای یک ورودی بوده که شامل تمامی ویژگی‌های معماری سنتی نظیر طاق و قوس و آجرکاری می‌شد. این درحالی است که به‌گفته این فعال میراث‌فرهنگی، بسیاری از بناهای بافت قدیم دزفول متولی خاصی جهت پیگیری پرونده های ثبت ملی ندارند.
 
آنطور که شنیده می‌شود، بدنبال تخریب گسترده خانه‌های آجری و تنها میراث به‌جا مانده از دوره قاجاری درمحله سرمیدان، بسیاری از دکاکان بازار خراطان پنج‌شنبه مورخ 27/10/92 بدنه یکی از زیباترین خانه‌های راسته بازار میوه فروشان خراطان را تخریب کردند.
 
 اغلب مردم ساکن در بافت اعتقاد دارند چرا باید اوقاف وارگان‌های دولتی دست به‌هر تخریبی بزنند اما مردم برای ساخت و ساز و برداشتن موانع کاری نتوانند از پیش ببرند! 
 
گهستونی می‌گوید: جای تعجب است که چرا مسئولان وقت در استانداری و فرمانداری مانع اجرای صورتجلسه‌ای که عاقبتی جز تخریب آثار تاریخی ندارد نمی‌شوند. این در حالی است که متولیان میراث فرهنگی خوزستان مخالف تخریب بناهای با ارزش در بافت تاریخی دزفول هستند و حتی با پیگیری های دوستداران میراث فرهنگی مانع تخریب بیشتر بناها شده‌اند. چنانچه پیشتر معاون فرهنگی اجتماعی اداره اوقاف دزفول گفته بود: «عملیات توسعه صحن را آغاز کردیم ولی اداره میرث فرهنگی کار را متوقف و از ادامه کار جلوگیری کرد».
 
پیش از این نیز حجت الاسلام و المسلمین انصاری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول، به مناسبت هفته وقف در یکی از خطبه های نماز جمعه دزفول برای اولین بار خبر توسعه صحن حرم سبزقبا(ع) را اعلام کرده بود. او تاکید کرده بود  که طی چند هفته آینده خانه‌های خریداری شده به صحن حرم افزوده خواهد شد.
 
معاون فرهنگی اجتماعی اداره اوقاف دزفول نیز در رابطه با اقدامات صورت گرفته گفته بود: برای توسعه صحن حرم مطهر، 3خانه در ضلع جنوبی حرم آقا سبزقبا خریداری شده که با تخریب و افزودن این بناها، حدود هزار متر به صحن حرم افزوده می‌شود و صفرعلیخدادادزاده با انتقاد از اداره میراث فرهنگی اعلام کرد: تخریب و تسطیح خانه‌ها از سه روز قبل آغاز شده بود  که اداره میراث فرهنگی، کار را متوقف و از ادامه کار جلوگیری کرد.
 
 او همچنین اعلام کرده بود که برای ادامه عملیات توسعه صحن حرم جلسه‌ای با مسئولان اداره میراث فرهنگی گذاشته شده تا مشکلات پیش آمده برطرف و عملیات توسعه صحن حرم دوباره آغاز شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه