سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان رایزنی‌های دولتی «ارگ ارغوانی» را نجات می‌دهد؟

یادمان

رایزنی‌های دولتی «ارگ ارغوانی» را نجات می‌دهد؟

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک گفت: اداره میراث فرهنگی باغملک رایزنی‌های دولتی برای رفع مشکلات ارگ ارغوانی را انجام نمی‌دهد.

shock drop air force 1 full uv reactive | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

یونس شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان‌، اظهار کرد: ارگ ارغوانی یکی از آثار به ثبت رسیده باغملک است و می‌توان گفت بعد از منطقه باستانی منجنیق دومین و شاید مهم‌ترین اثر برجای مانده از تاریخ سلجوقیان در باغملک باشد که در معرض خطر قرار دارد.

وی افزود: این بنا را در زمان روسای پیشین، بر اثر بی‌تدبیری و به منظور حفاظت و مرمت بیرون آوردند اما حفاظت و مرمتی از آن صورت نگرفت. در حال حاضر 60 درصد آن سالم است و معماری و موقعیت سوق‌الجیشی آن بسیار منحصر به فرد است.


این دوستدار میراث فرهنگی درباره مشکلات ارگ ارغوانی، اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی باغملک به عنوان یک نهاد دولتی که وظیفه قانونی آن محافظت، مرمت و تعیین حریم بناها می‌باشد نسبت به این بنا اقدام خاصی را انجام نداده است. از دیگر مشکلات این بنا، واقع شدن آن در زمین‌های کشاورزی است.


وی ادامه داد: با توجه به این‌که ارگ ارغوانی قبلا خاک‌برداری شده باعث شد که زیرزمین قرار بگیرد و در نتیجه زمین‌هایی که در آن‌ها برنج‌کاری انجام می‌شود به خاطر نوع آب‌پاشی، آب را از زیر مرزهای خودشان دفع می‌کنند و آب دفع شده دقیقا به ریشه بنا می‌رسد که خود به خود ریشه‌های بنا را سست می‌کند.


شفیعی بیان کرد: پیش از اینکه این بنا خاک‌برداری شود آبی که از زمین‌های کشاورزی عبور می‌کرد به داخل ساختمان نمی‌رفت اما با انجام این خاک‌برداری از سوی میراث فرهنگی به این بنا آسیب می‌رسد. هم‌چنین به دلیلی واهی این پروژه را نیمه‌تمام گذاشتند زیرا نتوانستند با کشاورزان کنار بیایند و رضایت آن‌ها را به دست بیاورند.


وی اظهار کرد: در حال حاضر این اثر روز به روز به تخریب نزدیک‌تر می‌شود و به خاطر متوقف شدن پروژ‌ه‌ها تعیین حریم نشد. ما با کشاورزان صحبت کردیم و کشاورزان قول دادند در صورتی که بودجه‌ای به مرمت و حفاظت آن اختصاص یابد راهی از میان زمین‌ها برای این مکان در نظر بگیرند اما به اسم انجمن نه به اسم اداره میراث فرهنگی. زیرا اداره میراث فرهنگی نتوانست با آن‌ها مدارا کند چراکه حتی خاک‌برداری صورت‌گرفته باعث شد چندین قطعه از زمین‌های کشاورزی زیر خاک بماند به طوری که حدود چهار سال است که خاک‌های مربوط به خاک‌برداری در آن ‌جا مانده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه