سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تعیین حریم، تنها راه نجات «ارگ ارغوانی» است

یادمان

تعیین حریم، تنها راه نجات «ارگ ارغوانی» است

به گفته مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک، اثر ثبت ملی شده ارگ ارغوانی هنوز تعیین حریم نشده است.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - air jordan retro xi gamma blue gs - 555088

یونس شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، افزود: کاروانسرای ارگ ارغوانی که تنها اثر ثبت ملی شده درون شهر باغملک است چند سالی است که رها شده و با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

وی خاطرنشان کرد: چند سال قبل اداره میراث فرهنگی برای بهبود وضعیت این ارگ هزینه‌ای داد که با آن خاک‌برداری، مرمت و تعیین حریم آن انجام شود، اما این مکان بعد از این که از زیر خاک خارج و خاک‌برداری شد به دلیل اختلافی که با کشاورزان به وجود آمد نیمه کاره رها شد.


این دوستدار میراث فرهنگی، با بیان این که اداره میراث فرهنگی نتوانست رضایت کشاورزان را در خصوص تعیین حریم این اثر تاریخی جلب کند، گفت: همین عدم جلب رضایت و نبود تعیین حریم باعث شده تا کشاورزان به فاصله یک یا حتی نیم متر از ارگ کشت و کار کنند که این امر تاثیر بسیار نامطلوبی روی معماری ارگ می‌گذارد و به مرور زمان آن را تخریب می‌کند.


شفیعی یادآوری کرد: با این که انجمن ما در این سال‌ها بیش از 10 بار به مسؤولان سازمان میراث فرهنگی نامه نوشته و آنان را با فیلم و عکس‌های مختلف از وضعیت ارگ ارغوانی مطلع کرده ولی هیچ اقدامی از طرف آنها انجام نشده است.


وی تاکید کرد: گاهی شاهد هستیم که کشاورزان و مردم محلی علوفه و حتی حیوانات خود را در ارگ ارغوانی قرار می‌دهند که این اتفاق برای یک اثر ثبت ملی شده تاسف‌بار است.


این دوستدار میراث فرهنگی افزود: ارگ ارغوانی از لحاظ معماری منحصر به فرد است. گچ‌بری‌ها و دیوارهای آن خاص‌ است و به دلیل موقعیت استراتژیکی بر همه شهر اشراف دارد، هم‌اکنون60 درصد این بنا سالم است.

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1391-07-29 03:48
قلعه تل با شماره 9961 نیز در باغملک ثبت ملی شده ، البته به علاوه این چند اثر دیگر قلعه کوشک دالخونی ، محوطه باستانی منجنیق ، نقش برجسته های رودنو و ...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه