سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان محوطه‌های تاریخی خوزستان گوشت قربانی نیست

یادمان

محوطه‌های تاریخی خوزستان گوشت قربانی نیست

معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی خوزستان گفت: محوطه‌های تاریخی خوزستان گوشت قربانی نیست و برای حفاظت از آن‌ها تلاش خواهیم کرد.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

عاطفه رشنویی در گفت و گو با هنرنیوز درباره تعیین عرصه و حریم محوطه های خوزستان اظهار کرد: در این سالهایی که بر میراث فرهنگی گذشت هزاران قرارداد بی‌سر و ته بسته شد، هزاران مجوز عرصه و حریم صادر شد. آیا می‌دانید کدام یک به سرانجام رسیده است؟ کدامیک دارای تایید پژوهشکده و دفتر ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی است؟

وی خاطر نشان کرد:‌ام الدبس، لور، قلعه تل، ارجان، شوش، حصار تاریخی شوشتر، تل رضوان، تل برمی، جوبجی و... چرا نقشه‌های ناتمام عرصه و حریمشان‌‌ رها شده؟ آیا فقط گمانه زنی تنها راه دست یابی به عرصه محوطه‌های تاریخی در قرن ۲۱ است؟ بررسی میدانی، استفاده از ژئوفیزیک، عکسبرداری هوایی و... جایی در تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی ندارد؟

او افزود: محوطه تاریخی ایوان کرخه از محوطه‌های مهم کشور است که سالهاست مورد بی‌مهری قرار گرفته است، انواع مجوز‌ها و قرارداد‌ها را برای این محوطه و تعیین تکلیف عرصه‌اش بسته‌اند اما سیلویی از دل آن سر برآورده که تنها با رصد عکس‌های هوایی، آثار تاریخی محدوده آن مشهود‌تر از مشهود است، میراث فرهنگی فقط سکوت کرد.

رشنویی گفت: میراث فرهنگی خوزستان در اقدامی شجاعانه می‌خواهد به همه بی‌مهری‌های ایوان کرخه پایان دهد. به لطف اداره کل حفظ و احیاء بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی، معاونت میراث فرهنگی اعتباری با هدف تکمیل عرصه و حریم محوطه تاریخی ایوان کرخه در نظر گرفته شد، با توجه به اینکه دو بار قرارداد گمانه زنی و تعیین عرصه آن بسته شده و ناتمام مانده بود؛ این بار مقرر شده با بررسی‌های میدانی، عکسهای ماهواره ایی و تکیه بر همه دیدنی‌هایی که تا به حال نادیده مانده‌اند؛ بالاخره تکلیف عرصه و حریم محوطه تاریخی ایوان کرخه مشخص شود.

معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی خوزستان تاکید کرد: قراردادی با یکی از باستان‌شناسان که به طور نیمه وقت با پایگاه پژوهشی شوش همکاری می‌کند و کارمند رسمی، قراردادی یا پیمانی هیچ سازمانی نیست با هدف تعیین تکلیف عرصه و حریم محوطه ایوان کرخه، مستند نگاری، آسیب‌شناسی و تهیه طرح مرمت و حفاظت آن منعقد شده و اگر با صبوری بررسی شود پس از بررسی در شورای فنی استان با هدف بررسی و تصویب به تمامی مراجع قانونی سازمان میراث فرهنگی،... ارسال خواهد شد؛ امید است این محوطه عظیم که زخم‌های بسیاری دارد به زودی دارای عرصه و حریم مصوب شود. شاید التیامی بر زخم‌های کهنه و نو آن باشد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه