سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان جدال بر سر جاده‌سازی در حریم جندی شاپور

یادمان

جدال بر سر جاده‌سازی در حریم جندی شاپور

خبرگزاری فارس: هنوز یک سال از صدور مجوز تسطیح دو هکتار از اراضی شهر ساسانی جندی‌ شاپور نگذشته است که به دستور فرمانداری دزفول ساخت یک جاده از روی عرصه و حریم این اثر ملی آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از شمال خوزستان، جاده‌سازی در شهرستان دزفول در این عرصه میراثی ثبت شده از یک سال پیش آغاز شده است که به دلیل اعتراض‌های انجام شده این موضوع به دادگاه منتقل شد و دادگاه برای بررسی موضوع درخواست وقت و زمان کافی کرد.
این جاده در دست اقدام در روستای قلعه‌سردار شهرستان دزفول در حال اجراست و تنها راه ارتباطی این روستا به شمار می‌آید، و این روستا نیز دقیقا در محدوده جندی شاپور واقع شده است.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در این باره می‌گوید: صدور مجوز برای ساخت جاده از سوی فرماندار دزفول که بر روی عرصه و حریم اثر ملی جندی شاپور است و عملیات اجرایی آن آغاز شده بدون توجه به بخشنامه‌های دولتی در حالی صورت گرفته که پیش از این شاهد کشاورزی گسترده، احداث چند حلقه چاه، ساخت کانال بتونی آب، دامپروری و… بر روی این محوطه تاریخی بوده‌ایم.
مجتبی گهستونی می‌افزاید: در حالی که گفته می‌شود سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری خوزستان، مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کرده و یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی خوزستان نیز مانع از انجام این تخریب شده است اما فرماندار دزفول با ارسال نامه‌ای به مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان خواستار برداشتن هر گونه مانعی برای ساختن این جاده شده است.
وی با اشاره به اینکه تعیین حریم و عرصه محوطه باستانی جندی شاپور توسط سازمان میراث فرهنگی کشور انجام شده است، تصریح می‌کند: بر اساس ماده 558 مجازات اسلامی در ارتباط با تخریب اموال تاریخی و فرهنگی، هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است خساراتی وارد کند محکوم به حبس است، این درحالی است که محوطه باستانی جندی شاپور تا کنون بارها مورد تخریب و تعرض از سوی افراد و سازمان‌های دولتی قرار گرفته است.
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان اظهار می‌دارد: حال پس از واگذاری 500 هکتار از اراضی محوطه‌ تاریخی جندی‌شاپور دزفول که در سال 1358 توسط هیئت هفت نفره‌ واگذاری زمین در قالب گروه مشاع صورت گرفت و تا به امروز به واسطه کشاورزی‌های انجام شده ده‌ها تپه باستانی تسطیح شده، همچنان شاهد تخریب‌های متعددی در این محوطه باستانی یک هزار هکتاری هستیم.
وی می‌افزاید: طی چند سال اخیر آسیب‌های جدی فراوانی به این شهر مهم دانشگاهی دوره ساسانی وارد شده است، به گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند تنها راه نجات جندی شاپور، خرید حق کشت کشاورزان و دیگر اراضی در معرض خطر آن محوطه مهم از سوی سازمان میراث صنایع دستی و گردشگری است.
گهستونی همچنین یادآور می‌شود: محوطه‌ باستانی جندی‌شاپور، سال‌ها پیش از انقلاب به شرکتی چند ملیتی واگذار شد تا آن شرکت اهداف عمرانی مورد نظر خود را دنبال کند که در نهایت این موضوع با وقوع انقلاب اسلامی نیمه‌کاره رها شد، اما زمانی که وزارت جهاد کشاورزی، از سال 1358 اقدام به صدور مجوز کشت و زرع در محوطه‌ جندی‌شاپور توسط هیئت هفت نفره‌ واگذاری زمین در قالب گروه مشاع کرد، تخریب و تسطیح تپه‌های باستانی شتابی روزافزون گرفت.
جندی‌شاپور به عنوان یکی از نخستین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های جهان در سال 1310 و به شماره 46 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و ایجاد پایگاه باستان‌شناسی آن به تأیید هیئت دولت رسیده، اما تاکنون فعالیت آن آغاز نشده است و نیازمند توجه و رسیدگی فوری از سوی مسئولان شهرستان دزفول، استان خوزستان و در نهایت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور است. آنچه مشخص است این است که جندی شاپور اثری ثبت شده بوده و هر گونه فعالیت در این اثر ممنوع است.
*فرمانداری، صادر‌کننده مجوز ساخت و ساز در جندی شاپور
معاون عمرانی فرماندار دزفول با تائید اینکه مجوز ساخت و ساز در عرصه جندی شاپور توسط این سازمان صادر شده است، اظهار می‌دارد: سال گذشته شکایت میراث فرهنگی به دادگاه ارجاع شد، اما این موضوع به دلیل آنکه فعالیتی دولتی بود، به فرمانداری دزفول ارجاع شد.
غلامرضا علامه در باره این پرونده می‌افزاید: به دلیل اینکه زیرسازی این جاده انجام شده بود و هیچ اقدامی برای حفاری در این پرونده وجود نداشت، مجوز لازم توسط فرمانداری دزفول صادر شد.
وی با اشاره به اعتبار در نظر گرفته شده برای احداث این جاده می‌گوید: برای احداث این جاده بیش از 3 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است و از این نظر مشکلی وجود ندارد.
علامه تاکید کرد: طبق قانون، هماهنگ‌کننده دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌ها فرمانداری است و بر این اساس چنین دستوری صادر شده است.
ساخت و ساز در عرصه آثار تاریخی جرم است، حال این ساخت و ساز همراه با حفاری باشد و یا نباشد، هر نوع ساخت و ساز به عنوان دخل و تصرف و طبق قانون جرم محسوب می‌شود.
تلاش‌های خبرنگار فارس شمال خوزستان برای برقراری ارتباط و مصاحبه با مسئولان میراث فرهنگی استان خوزستان در این باره بی‌نتیجه ماند.
گزارش از مجتبی نارنج‌پور

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه