سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بیل مکانیکی‌ها، یک مرد باستانی در مسجد سلیمان یافتند

یادمان

بیل مکانیکی‌ها، یک مرد باستانی در مسجد سلیمان یافتند

در نتیجه تعریض جاده غربی تپه ایلامی «کلگه زرین»، مسجد سلیمان توسط شهرداری این شهر چنگال بیل میکانیکی با تندیس سنگی بالا تنه یک مرد باستانی برخورد کرد.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ در نتیجه تعریض جاده غربی تپه ایلامی «کلگه زرین»، مسجد سلیمان توسط شهرداری این شهر چنگال بیل میکانیکی با تندیس سنگی بالا تنه یک مرد باستانی برخورد کرد.
 
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با هدف جلوگیری از تعرض هرچه بیشتر و اطلاع رسانی به سازمان میراث فرهنگی کشور برای نجات بخشی این محوطه باستانی به CHN گفت: «تپه باستانی کلگه زرین یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی خوزستان است که توسط باستان‌شناسانی مثل گریشمن و سرافراز مشاهده شده اما در نهایت توسط علی اکبر سرفراز در سال 1352 کاوش شد.
 
«مجتبی گهستونی» افزود: این تپه که به واسطه غنی بودنش به گاوطلایی (کلگه زرین) معروف است به شماره 1708 در سال 1364 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از شمال و جنوب تپه در محاصره مغازه‌ها و خانه‌هایی است که به صورت غییر مجاز ساخته شده‌اند.
 
وی بیان کرد: «همچنین در غرب محوطه هم جاده آسفالته‌ای قرار دارد که تعرض جدید ماشین آلات شهرداری در آن موقعیت قرار گرفته است. در شرق تپه ساختمانی به نام بنگله 125 قرار دارد که منزل دکتر یانگ یکی از نخستین پزشکان مناطق نفت خیز بود و در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی این ساختمان را به موزه مردم شناسی مسجدسلیمان تبدیل کرده است.»
 
گهستونی اظهار داشت: «روی تپه هم دکل برقی فشار قوی قرار دارد که تاکنون برای انتقال آن هیچ اقدام دیگری صورت نگرفته است.»
 
دبیر انجمن تاریانا در خصوص سرنوشت تندیس سنگی بالا تنه یک مرد باستانی گفت: «با تعریض جاده غرب تپه کلگه زرین، تندیس یک مرد با موها و ریش مجهد نمایان شد که با توجه به پرس و جوهای انجام شده احتمالا متعلق به دوره الیمایی است که عوامل یگان حفاظت میراث فرهنگی پس از کسب اطلاع از این تعرض با حضور در کلگه زرین مانع از ادامه کار شدند و سپس به تندیس را با خود به اداره میراث فرهنگی شهرستان انتقال دادند.»
 
گهستونی با اشاره به اینکه از سالیان گذشته در جنوب مسجدسلیمان و روی محوطه کلگه زرین ساخت و سازهای بیشماری صورت گرفته و سازمان میراث فرهنگی چندان نتوانسته برای جلوگیری از این ساخت و سازها اقدام نماید درخواست کرد که این محوطه نیاز فوری به تعیین حریم و نجات بخشی اضطراری دارد.
 
علی‌اکبر سرافراز در سال 1352 هنگام خاک‌برداری از تپه کلگه زرین بقایای دیوارهای قدیمی که با سنگ و ملات و گچ ساخته شده بود را نمایان گردید. نقوشی که در هنگام عملیات حفاری پیدا شده گاوی را نشان می‌دهد که عقابی آن را به طرف مذبح یا قربانگاه هدایت می‌کند و در کنار مذبح فردی به همراه کودکی قرار دارد.
 
سرافراز در خصوص اهمیت این تپه پیش تر گفته بود: نقوش به دست آمده از تپه کلگه زرین جلوه ای مطلوب از هنر معماری زمان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه