سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مجوزهای شهرداری اهواز راه را برای تخریب بناهای تاریخی باز می‌کند

یادمان

مجوزهای شهرداری اهواز راه را برای تخریب بناهای تاریخی باز می‌کند

فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان معتقدند، شهرداری منطقه یک اهواز مفاد ماده 115 قانون برنامه چهارم توسعه اجتماعی و فرهنگی ایران عمل نکرده است. آنطور که گفته می‌شود این ارگان شهری در همکاری با مالکان خانه‌های تاریخی زمینه‌ای فراهم کرده که شاخص‌ترین آثار تاریخی و ثبت شده اهواز دچار تخریب‌های جدی شده‌اند.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Gran Canaria - nike shox fuse low beam - IwmsaShops - Maspalomas Marathon 2021 , Carreras populares

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ در راستای اجرای مفاد ماده 115 قانون برنامه چهارم توسعه اجتماعی و فرهنگی ایران و همچنین تفاهم نامه همکاری میان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به نمایندگی از وزارت کشور و در تحقق اهداف مافوق، محدوده بافت تاریخی 7 شهر خوزستان از جمله اهواز و ضوابط حفاظت و کاربری آن از سوی روسای سازمان میراث فرهنگی کشور در دوره‌های مختلف به وزارت کشور ابلاغ شده که در این میان طبق مفاد قانونی شهرداری‌ها مکلف هستند مانع تخریب آثار تاریخی شوند.
 
به‌گونه‌ای که، رعایت ضوابط حفاظتی و کاربری یاد شده در تهیه طرح های ویژه حفاظت از بافت تاریخی آن شهرها و دقت در اجرای مفاد آن و سایر ضوابظ و مقررات مندرج در اساسنامه سازمان میراث فرهنگی و دیگر قوانین ملی موجود و منشور کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط با موضوع بافت‌های تاریخی، در ایجاد جریان توسعه شهری مبتنی بر سیاست‌های حفاظت از دستاوردهای فرهنگی، تاریخی این سرزمین نقشی اساسی را بر عهده خواهد گرفت.
 
با این وجود «مجتبی‌گهستونی» دبیر انجمن تاریانا اهواز و فعال میراث‌فرهنگی به شهرداری منطقه یک اهواز اشاره می‌کند که موظف است استعلام های لازم را از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به عمل آورد.
 
او می‌گوید: «اما شهرداری منطقه یک اهواز با همکاری مالکانی که قصد تخریب بناهای تاریخی خود را دارند به حذف موانع تخریب آثار پرداخته است. به‌طوری‌که پیشتر مالک سرای عجم نیز به مجوزها و پشتیبانی شهردار جهت تخریب بنای شاخص سرای عجم اشاره کرده بود.»
 
بنا به گفته این فعال میراث‌فرهنگی، بنابر شواهد و مدارک موجود شهرداری منطقه یک برخلاف مقررات ناظر بر حفاظت از بافت‌های تاریخی فرهنگی و برخلاف شهر وظایف خود مندرج در بند ۲۲ ماده ۵۵ و ماده ۱۰۲ قانون شهرداری‌ها، اقدام به صدور مجوز تخریب بنای تاریخی سرای عجم کرده است که یک عمل غیرقانونی محسوب می‌شود. از سوی دیگر مالک که سابقه تخریب دیگر بناهای تاریخی را دارد بنابر رای صادره از شعبه ۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مکلف بود که تا پایان عملیات کاوش در بنا هیچ اقدام انجام ندهد اما این مالک با بی‌اعتنایی به مفاد قانونی اقدام به تخریب بنا کرده است.
 
گهستونی ادامه می‌دهد: «گفته می‌شود، شهرداری به همراه  تنی چند از بسازبفروشان در حال تهی کردن شهر اهواز از هویت تاریخی و فرهنگی هستند. شهرداری منطقه یک با استناد به مفاد ماده 115 قانون برنامه چهارم توسعه اجتماعی و فرهنگی باید اقدام به ابطال پروانه ساخت برای مالک سرای عجم نماید. درحال‌حاضر از مراجع قانونی انتظار می‌رود مانع از اهداف سوء مهاجمین به تاریخ و فرهنگ ایرانی شوند.
 
این‌درحالی است که پیش از این بارها خبرهایی از تعرض محوطه‌ها و تخریب خانه‌های تاریخی در رسانه‌ها منتشر شد. تخریب‌هایی که بیشترین سهم را نهاد شهری به‌عهده داشته و فعالان و حتی مدیران میراث‌فرهنگی نیز نتوانسته بودند مانع از این تخریب‌ها شوند.
 
چندی پیش مالک سرای عجم بدون هماهنگی و اطلاع کارشناسان میراث‌فرهنگی و فعالان این حوزه اقدام به تخریب کامل این بنای تاریخی کرد. و آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی می‌گویند در این رابطه شهرداری نهایت همکاری را با مالک کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه