سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب کامل در کمین بقعه شاهزاده احمد اندیمشک

یادمان

تخریب کامل در کمین بقعه شاهزاده احمد اندیمشک

پس از تخریب گنبد بقعه شاهزاده احمد اندیمشک به منظور گسترش صحن آن، بقعه تاریخی نیز در معرض تخریب قرار گرفته‌است.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | 106 - Nike WMNS Air Force 1 Shadow "Pastel" - LacollesurloupShops - nike dunks brown white black friday images , CI0919

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی - از سال 89 بود که فعالان میراث فرهنگی خوزستان خبرهایی از احتمال تخریب گنبد و بقعه تاریخی شاهزاده احمد اندیمشک منتشر کردند چراکه ساخت بنایی جدید در حدود دو هزار متر مربع در دور تا دور این بنای قدیمی گمانه زنی‌ها را برای تخریب بیش از گذشته کرده بود.
 
بنای این مقبره چهارگوش و گنبد هرمی 10 ترکی داشت که بلندای آن نزدیک به 14 متر و سبز رنگ بود و مردم محلی قدمت آنرا به دوره تیموری باز می‌گرداندند اما روند تخریب ادامه یافت تا بدانجا که گنبد مقبره کاملا تخریب شد و از بین رفت.
 
مردم محلی اعتقاد دارند این امامزاده از اعقاب امام موسی کاظم(ع) بوده‌است. برخی این امامزاده را گگ احمد نیز می‌خوانند چنانکه زائران خاص خود را داشت‌و گردشگران از استان‌های اطراف برای زیارت این بقعه می‌آمدند.
 
درحال حاضر تمام بخش‌های بنای قدیمی به غیر از در ورودی مقبره که در جهت شمال قرار گرفته و دارای گلدسته‌ای کوچک و طاق با تزیینات گچ‌بری است و درخت انجیری از دل آن روییده‌، تخریب شده‌ و تنها بخش شمالی بنا باقی مانده که می‌توان آنرا حفظ کرد. اگر سازمان اوقاف که متولی این بقعه است به حفاظت از آن توجه بیشتری نشان دهد می‌توان در عین حفظ اعتقادات مردم منطقه راه را برای توسعه این منطقه هموار کرد. چنانکه می‌توان با درنظر گرفتن طرحی، بنای قدیمی را در دل بنای جدید حفظ کرد و از تخریب آن کاست.
 
با توجه به آنکه اداره کل اوقاف و امور خیریه طی سال‌های گذشته یکی از اهداف خود را در توسعه بقاع متبرکه استان خوزستان گذاشته و طی این امر چندین بقعه قدیمی را تخریب و به جای آن سازه‌های جدید را جایگزین کرده، می‌توان پیشنهاد داد تا اداره کل اوقاف استان با برقراری تعامل با اداره کل میراث و گردشگری جهت دریافت استعلام از مناطق تاریخی راه را برای شناسایی و حفظ آثار تاریخی منطقه تسهیل کند.
 
این درحالی است که تاکنون حدود 20 بقعه متبرکه از جمله بقعه سید صالح، بقعه سلطان ابراهیم، هفت شهیدان، شاهزاده عبدالله در باغ ملک و... در استان خوزستان تخریب شده‌است.
 
درعین حال باید توجه داشت که بقعه شاهزاده احمد در 100 کیلومتری شمال شرق اندیمشک در دل رشته کوه زاگرس و در حد فاصل استان‌های لرستان و خوزستان قرار دارد و با توجه به موقعیت منطقه از ظرفیت و پتانسیل بالایی در زمینه گردشگری زیارتی برخوردار است. همچنین در مجاورت این بقعه نیز چشم انداز طبیعی بسیار زیبایی از دشتی پوشیده از درختان بلوط با آب و هوایی معتدل وجود دارد که جاذبه زیارتی و گردشگری این منطقه را دو چندان کرده است.
 
با توجه به چنین مواردی می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که استفاده از نمای آجری برای ساخت سازه جدید، با شرایط کوهستانی منطقه تناسبی ندارد و ممکن است با ازبین رفتن اصالت تاریخی منطقه، تعداد گردشگران کاهش و انگیزه سفر به این بخش کم‌تر شود.

 

مجتبی گهستونی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه