سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تعداد زیادی از شیرهای سنگی شكسته‌اند

یادمان

تعداد زیادی از شیرهای سنگی شكسته‌اند

برگرفته از ایسنا

دبیر انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی شهرستان ایذه گفت: تاق‌طویله از نظر مرمتی و حفاظتی در شرایط نابسامانی است و هر روز بر تخریب آن افزوده می‌شود.


فرامرز خوشاب در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، بیان كرد: متأسفانه تا كنون وعده‌ها درباره‌ی سامان‌دهی وضعیت تاق‌طویله تحقق نیافته است.


وی ادامه داد: تعداد زیادی از شیرهای سنگی موجود در پارك امام رضا (ع) كه نماد فرهنگی شهرستان ایذه و آثاری ارزشی در منطقه‌اند، پس از جمع‌آوری با هدف ایجاد فضای سبز توسط شهرداری این شهرستان شكستند و آسیب دیدند.


او اظهار كرد: ساخت‌وساز در حریم درجه‌ی یك تاق‌طویله فاجعه‌ای است كه در این منطقه به‌وقوع پیوسته و كسی از آن خبری منعكس نكرده است. البته میراث فرهنگی در این‌باره طرح شكایت كرده و حكم قضایی گرفته است؛ ولی متأسفانه قدرت برخورد با سازنده‌ی این بناها و متوقف كردن روند ساخت را نداشته است.


خوشاب گفت: در زمان آغاز ساخت‌وسازها، برای پیش‌گیری از آن‌ها اعلام شد كه در این محدوده، ساختمان‌سازی به‌صورت غیراصولی و نادرست در حال انجام است؛ اما ظاهرا شهرداری در پی‌گیری این مسأله كوتاهی كرده است. ما تذكر خود را درباره‌ی غیراصولی بودن این ساخت‌وسازها دادیم و دیگر وظیفه‌ی سازمان میراث فرهنگی است كه به تذكر‌های ما را درباره‌ی تخریب آثار رسیدگی كند.


وی با بیان این‌كه متأسفانه اخبار و اطلاعات درباره‌ی نامطلوب بودن وضعیت آثار تاریخی بر مدیران استانی تأثیر منفی نداشته است، ادامه داد: نخستین راه‌كاری كه باید در تاق‌طویله اجرایی شود، تعیین حریم آن است. هم‌چنین تخصیص یك ردیف بودجه برای بازسازی فوری آن و تعامل با مالكان زمین‌های اطراف از موارد مهم به‌شمار می‌رود، زیرا در تخریب خانه‌های واقع در حریم درجه‌ی یك تاق‌طویله شكی نیست.


او معتقد است: بهترین راه‌كار برای حل معضلات تاق‌طویله، بازسازی و واگذاری آن به مالكان زمین‌های اطراف مشروط به رعایت تمام مسائل ایمنی، حفاظتی، امنیتی و میراثی است. این امر نه‌تنها هزینه‌بر نیست، بلكه سبب درآمدزایی سازمان میراث فرهنگی و ایجاد اشتغال در منطقه می‌شود. با بازسازی تاق‌طویله می‌توان بیش از 10 تا 15 شغل در منطقه ایجاد كرد. 
 
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه