سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تپه باستانی آسیا آباد اهواز زیر تیغ لودر انبوه‌سازان مسکن

یادمان

تپه باستانی آسیا آباد اهواز زیر تیغ لودر انبوه‌سازان مسکن

تپه باستانی آسیا آباد خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ سالهاست اطراف تپه باستانی آسیا آباد مورد هجوم ساخت و سازهای انبوه قرارگرفته است و کارشناسان و باستان شناسان به دلیل پیدایش لایه های تاریخی، باستانی بودن تپه آسیا آباد را تایید و ساخت و سازها را هشدار داده اند اما هنوز سازمان میراث فرهنگی اقدامی درجهت ثبت، تعیین عرصه و حریم آن انجام نداده است. طی چند روز گذشته نیز یکی از شرکت های تعاونی آب و برق خوزستان اقدام به تاسیس و راه اندازی کارگاهی برای ساخت مجتمع مسکونی کرده است.
 
به گزارش CHN؛ تپه باستانی آسیا آباد اهواز 2 سال پیش بخشی از آن تسطیح شد و نصب دکل، جاده کشی و ساخت واحدهای مسکونی در اطراف این تپه ازجمله تعرض هایی بوده که درسالهای گذشته به وقوع پیوسته است. مکاتباتی که درچند سال گذشته با سازمان میراث فرهنگی مبنی بر ثبت، تعیین حریم و کاوش صورت گرفته بی نتیجه باقی ماند. این درحالی است که بازدید کارشناس و یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی خوزستان درخصوص گودبرداری های چند روز گذشته که برای ساخت 115 واحد مسکونی انجام شده است پاسخ و نتیجه ای به همراه نداشته است.
 
مجتبی گهستونی دبیر و سخنگوی انجمن تاریانا با اشاره به تاسیس کارگاه مجتمع سازی و گودبرداری های تپه باستانی آسیا آباد گفت: درچند روز گذشته روی تپه باستانی آسیا آباد کارگاهی برای ساخت 115 واحد مسکونی تاسیس شد به طوری که هم اکنون بخشی از گودبرداری ها نیز انجام شده است. از یک سو نصب دکل روی مرکز تپه، ساخت منازل مسکونی در اطراف آن و از سوی دیگر  ساخت بازارچه و عبور جاده  توسط شهرداری درقسمت شرقی تپه باعث شده تپه باستانی آسیا آباد بدون اینکه ثبت و کاوش شود ازبین برود.
 
وی با تاکید براینکه 3 سال پیش مکاتباتی با سازمان میراث فرهنگی درخصوص ثبت و تعیین حریم تپه انجام داده شده اما نتیجه ای دریافت نشده ادامه داد: در3 و 4 سال اخیر مکاتباتی با سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان مبنی بر ثبت و تعیین عرصه و حریم صورت گرفت اما تاکنون هیچ یک محقق نشده است.
 
با اینکه در تپه باستانی آسیاآباد ظروف سفالی مشهود است و کارشناسان و باستان شناسان های بسیاری از جمله تطهیری مقدم رئیس وقت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، علیرضا پیمانی باستان شناس و مشاور فعلی مدیرکل میراث خوزستان، بهزاد فلاحیان باستان شناس و رئیس هیات کاوش در قطار شهری اهواز و مدیر پایگاه دره شهر ایلام، گوهرتاج گودرزی باستان شناس و محسن حسینی باستان شناس و معاون پژوهشی سازمان خوزستان و... در دوره های مختلفی این تپه باستانی را بازدید و تایید کرده اند. اما هنوز در خصوص ثبت آن هیچ اتفاقی نیافتاده است.
 
گهستونی افزود: سال گذشته نیز با نصب تابلوی تعاونی مسکن به صورت پراکنده جلوی ساخت و ساز گرفته شد، تا اینکه چند روز گذشته کارگاهی برای ساخت مجتمع های انبوه تاسیس  و گود برداری های بسیاری انجام شد. این درحالی است که نتایج بازدید کارشناس و یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی از ساخت کارگاه و گودبرداری های انجام شده حاصلی به همراه نداشته و گود برداری ها همچنان ادامه دارد.
 
تپه آسیاآباد که به شعاع کمتر از یک کیلومتر در قسمت غربی رودخانه کارون که محل شکل گیری تمدن های مختلفی است واقع شده است. همچنین ایستگاه قطارشهری دروازه و سه خیریه با داشتن لایه های تاریخی که هیچگاه توسط متولیان میراث فرهنگی مطرح نشده است در فاصله کمتر از 500 متر از تپه آسیاآباد قرار دارد که تاسیسات بهره برداری شرکت برق منطقه ای اقدام به گودبرداری برای ساخت و ساز کرده است.
 
لازم به ذکر است دربخش شرقی این تپه آثار گور دخمه روی تپه هایی موسوم به حصیرآباد دیده شده است. و درقسمت غربی این تپه منطقه عامری وجود دارد که از قدیمترین بافت های شهر اهواز محسوب می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه