سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تهدید نقش برجسته های اشکفت سلمان با رطوبت و رشد درختچه‌ها - زیر پای پادشاه ایلامی علف سبز شد

یادمان

تهدید نقش برجسته های اشکفت سلمان با رطوبت و رشد درختچه‌ها - زیر پای پادشاه ایلامی علف سبز شد

رطوبت زیاد و رشد انواع درخت ها و درختچه ها نقش برجسته های ایلامی اشکف سلمان شهر ایذه را تهدید می کند. به عنوان مثال در دومین نقش برجسته از چهارنقش برجسته بزرگ این محوطه تاریخی درست زیر پای هانی پادشاه بزرگ ایلامی درختچه ای سبز شده و در حال رشد است.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - gray nike sneakers dual fusion

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث: اشکفت سلیمان در جنوب ایذه در استان خوزستان واقع شده و شامل چهار نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان و بقایای یک ساختمان متعلق به اتابکان است. این محل پرستشگاه تریشا یکی از خدایان ایلامی بوده‌است. : اشکفت سلمان یا نیایشگاه تاریشا بزرگترین خط نوشته میخی عیلام‌ نو را در خود جا داده است.
 
در نخستین نقش برجسته این محوطه مراسم نیایش هانی پادشاه محلی آیاپیر، به همراه شوترورو وزیرش و زن و فرزندش را نشان می‌دهد. این نقش برجسته دارای کتیبه‌ای به خط میخی ایلامی است. جلوی شاه یک آتشدان قرار دارد و فرزند شاه به خاطر اهمیت کمتری که نسبت به بقیه دارد کوچکتر از بقیه حجاری شده است. همه افراد از سمت چپ طراحی شده اند و روی نگاهشان به سمت غار کوچکی است که درون اشکفت قرار دارد . در دومین نقش برجسته نیز مراسم نیایش خانوادگی هانی بدون حضور وزیرش را به نمایش گذاشته که این نقش برجسته نیز دارای کتیبه منحصر به خود است.
 
در سومین نقش برجسته اشکفت سلمان نیز که در ارتفاع 3 متری از سطح زمین حجاری شده هانی به تنهایی در حال انجام مراسم نیایش است و در پشت سر او در 26 سطر کتیبه‌ای به خط میخی ایلامی وجود دارد که این پادشاه ایلامی دربارهٔ خود و کارهایی که در سرزمین آیاپیر انجام داده‌است، توضیح می‌دهد. چهارمین نقش برجسته نیز تعدادی از یکی شخصیت های مهم ایلامی را در حال انجام مراسم نشان می دهد که بدلیل اینکه کتیبه آن ترجمه نشده‌، هویت آن مشخص نیست.

 


رشد گیاه در زیر پاهای پادشاه ایلامی در اشکفت سلمان

 

اشکفت سلمان در بالای دره ای در جنوب ایذه در نقطه ای که به شهر مسلط است واقع شده،  درون اشکفت چشمه آب شیرینی جاری است که در فصول بارندگی از بالای تاق آبشار خروشانی جاری میشود. وجود همین منبع آب باعث شده است سطح رطوبت این محوطه تاریخی و روی آثار سنگی آن بسیار بالا برود، به همین دلیل نیز در جای جای این نقش برجسته ها گیاهان و درختچه های مختلفی رشد کرده و در حال بزرگ شدن هستند.
 
با وجود این که این گیاهان بر روی اصل آثار رشد و نمو کرده اند اما تا کنون هیچ اقدام خاصی برای پاکسازی این گیاهان از روی آثار تاریخی انجام نشده است، به عنوان مثال بر روی دومین نقش برجسته و درست در زیر پاهای هانی پادشاه ایلامی یک گیاه سبز شده و در حال رشد کردن است، هم اکنون ارتفاع آن به حدود نیم متر رسیده است.
 
بدون تردید رشد و ریشه دواندن این گیاهان بر روی آثار سنگی با این درجه از اهمیت و ارزش تاریخی منجر به شکاف خوردن و تخریب آنها در درازمدت خواهد شد. این در حالی است که کارشناسان میراث فرهنگی می توانند با قطع کردن این گیاهان از روی نقش برجسته ها سطح تخریب این آثار را کاهش دهند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه