سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سد بختیاری در کمین آثار تاریخی ۱۸ هزار ساله

یادمان

سد بختیاری در کمین آثار تاریخی ۱۸ هزار ساله

100 تا 150 غار، هشت قبرستان تاریخی، آسیاب ، کوره آجر پزی، پل و نقوش حکاکی شده برجسته در محدوده آبگیری این سد واقع شده اند که با آبگیری این سد زیر آب خواهند رفت. گفته می شود برخی از این آثار مربوط به دوره فراپارینه سنگی و متعلق به 18 هزار سال پیش هستند

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | Jil Sander Studded Derby Shoes , EdifactoryShops, ALWAYS LIKE A SALE

سدها همچنان در خوزستان قربانی می گیرند. حکایت عوارض زیست محیطی سد گتوند هنوز ادامه دارد و هر روز اظهارنظرهای بیشتری از کارشناسان محیط زیست در این باره منتشر می شود. اما عوارض احداث سدها تنها به محیط زیست آسیب نمی رساند بلکه میراث فرهنگی و تاریخی خوزستان را نیز نشانه رفته است.

به گزارش تابناک خوزستان، سدکارون 3 که از نظر طراحان و مهندسان سدسازی، کاری بزرگ و ماندگار معرفی می شود در زمان آبگیری برخی آثار تاریخی ایذه را از بین برد و اینک از اثرات رطوبت دریاچه سد بر  دیگر آثار تاریخی این منطقه سخن گفته می شود.

حالا سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول از زیر آب رفتن بیش از 200 اثر تاریخی با احداث سد بختیاری در حد فاصل استانهای لرستان و خوزستان خبر می دهد.

بگفته وی 100 تا 150 غار، هشت قبرستان تاریخی، آسیاب ، کوره آجر پزی، پل و نقوش حکاکی شده برجسته در محدوده آبگیری این سد واقع شده اند که با آبگیری این سد زیر آب خواهند رفت. گفته می شود برخی از این آثار مربوط به دوره فراپارینه سنگی و متعلق به 18 هزار سال پیش هستند.

سد بختیاری یکی از طرح های در دست اجرای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران می باشد که بر روی رودخانه بختیاری از سرشاخه های رود دز احداث خواهد شد.

این در حالی است که همه پروژه های عمرانی می بایست قبل از اجرایی شدن، مجوزهای قانونی لازم را از سازمان میراث فرهنگی دریافت کنند. با این حال هنوز معلوم نیست آیا در این زمینه اقدامی شده است یا خیر؟

کار مطالعه این سد از سال 1371 آغاز شده و تا سال 1388 زیر نظر مشاوران و کارشناسان مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است، ضمن آن که تا ابتدای سال 1392 حدود 1500 میلیارد ریال اعتبار جهت احداث پروژه‌‌های زیرساختی شامل راه دسترسی اصلی،‌ راه‌‌های دسترسی داخلی، سامانه انحراف و مطالعه این طرح هزینه شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه