سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان محوطه باستانی کاظم حمد خوزستان با بیل‌ و کلنگ تخریب شد!

یادمان

محوطه باستانی کاظم حمد خوزستان با بیل‌ و کلنگ تخریب شد!

محوطه باستانی کاظم‌حمد درحالی با حفر بیش از ۱۰۰ گودال توسط برخی اهالی منطقه عبدل‌خان و روستاهای خسرج تخریب شد که فعالان میراث‌فرهنگی این اتفاق را مساوی با تخریب‌های جیرفت می‌دانند.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | nike sb koston dunk low blue grey hair images - Compra Jordan AIR JORDAN XXXV - 004 - CQ4227

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ محوطه باستانی کاظم حمد در 45 کیلومتری شوش به اهواز قرار دارد. این محوطه که هنوز توسط میراث‌فرهنگی بررسی و شناسایی نشده توسط برخی از اهالی منطقه عبدل‌خان و روستاهای خسرج تخریب شده است. آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی خبر داده‌اند بیش از 100 گودال عمیق در این محوطه حفر شده و سبب نابودی کامل تپه شده است.
 
«علی درویشی» مدیر انجمن شوش در اینباره به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: حفاری‌های غیرمجاز اهالی منطقه عبدل‌خان و روستاهای خسرج درحالی با بیل‌ و کلنگ به‌جان محوطه باستانی کاظم حمد افتاده‌اند و آن را از بین برده‌اند که نزدیک به 6 ماه از شناسایی این تپه باستانی نمی‌گذرد.
 
او می‌گوید:زمانی‌که اداره میراث‌فرهنگی از محل محوطه باستانی کاظم‌حمد مطلع شد و عده‌ای باستان‌شناس به‌همراه یگان حفاظت به منطقه آمدند در واقع چیزی از محوطه باقی نمانده بود. هنوز هم می‌توان آثار و دیواره‌های تخریب شده را در کاظم حمد مشاهده کرد.
 
آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی می‌گویند: باستان‌شناسان با مشاهده تکه‌هایی از سفال‌های لعاب‌دار، قدمت محوطه باستانی کاظم حمد از دوره ساسانی تا دوره اسلامی تخمین زده‌اند. با این وجود این محوطه‌ مانند صدها محوطه‌ای که در اثر ناآگاهی مردم‌ تخریب شده‌اند از بین رفته است.
 
درویشی می‌گوید: با اینکه اداره میراث‌فرهنگی خوزستان پس از اطلاع از تخریب‌های محوطه به نزدیک‌ترین پاسگاه منطقه شکایت کرده اما فاصله پاسگاه تا محوطه 40 دقیقه است و زمانی‌که حفاری‌های غیرمجاز صورت می‌گیرد یگان حفاظت و نیروی انتظامی در محوطه حضور ندارند.
 
این فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، مسئولان میراث‌فرهنگی برای محوطه کاظم حمد هنوز اقدامی درخور انجام نداده‌اند. این درحالی است که باید از نزدیک این محوطه را دید تا به عمق فاجعه پی برد.
 
پیشتر نیز برخی افراد ناشناس با تماس‌هایی که به دفتر خبرگزاری داشتند از تخریب‌ها و حفاری‌های غیرمجاز این محوطه باستانی اظهار نگرانی کرده بودند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه