سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نیاز اهواز به 'شورای بافت تاریخی' و یا 'کمیته پیگیری و دفاع از بافت تاریخی' - مسولان برای نجات خانه های تاریخی شانه خالی می‌کنند

یادمان

نیاز اهواز به 'شورای بافت تاریخی' و یا 'کمیته پیگیری و دفاع از بافت تاریخی' - مسولان برای نجات خانه های تاریخی شانه خالی می‌کنند

روند تخریب روز به روز بناهای با ارزش که بافت تاریخی محسوب می شوند در شهر اهواز نگران کننده است و مسئولان امر برای نجات این خانه ها شانه خالی می کنند و مسئولیتی هم نمی‌پذیرند.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی - هم اکنون با مراجعه به خیابان های مرکز شهر اهواز از جمله نظامی، خسروی، حافظ، سعدی، مسلم، کیکاوس، شریعتی، طالقانی و... به راحتی می توان از روند تخریب بناهای تاریخی مطلع شد.
 
با توجه به اینکه، بافت های تاریخی به عنوان هسته اولیه تشکیل دهنده شهرها و روستاهای کهن از ارزش های بی نظیر و یادگارهای بی بدیل فرهنگی تاریخی و اجتماعی در زندگی امروزه نشان دهنده هویت، اصالت و ریشه دار بودن شهرها و مدرک زنده و غیر قابل تکرار تاریخی و اجتماعی ایران محسوب می شوند، متولیان امر در اهواز، به جای شعار دادن در عمل به نجات بافت تاریخی بپردازند. شانه خالی کردن هر یک از مسئولان فرار از قول و تعهدی است که به مردم داده اند.
 
دبیر و سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اشاره به اینکه تشکیل "شواری بافت تاریخی" و یا "کمیته پیگیری و دفاع از بافت تاریخی" را باید در اولویت قرار داد گفت: از شهرداری اهواز، اداره کل مسکن و شهرسازی خوزستان، اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، اداره کل بودجه و برنامه ریزی و استانداری خوزستان درخواست داریم که نه در جایگاه نهادهای بی‌توجه بلکه در مقام افرادی که مسئولیت مستقیم اخلاقی، قانونی و ملی برای حفظ بافت تاریخی دارند ورود کرده و از خود اثر مطلوبی به جای بگذارند و شور و نشاط را به بافت های تاریخی برگردانند.
 
مجتبی گهستونی افزود: روند تخریب در بافت تاریخی اهواز به خصوص در منطقه یک بسیار نگران کننده است و هیچ فرد و یا ارگانی هم به این مهم اعتراض نمی کند. اداره میراث فرهنگی اهواز را تشکیل می دهند ولی به آن اختیارات، امکانات و نیرو کافی نمی دهند. کارشناسان اداره کل هم یا اندک هستند و یا عمده آنها مسئولیت های دیگری دارند.
 
وی بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ادعا می کند که در زمینه عرصه و حریم، ثبت و  تهیه شرح خدمات مرمت  در سطح کشور اداره کل پایلوت محسوب می شود که جای تقدیر و تشکر دارد ولی وقتی در عمل شاهد تخریب بناها و محوطه های تاریخی هستیم یعنی برای بافت تاریخی نه عرصه و حریم وجود دارد و نه ضوابط میراث فرهنگی اعمال می شود،  واقعن بر اساس چه معیارهایی خوزستان پایلوت است. به گونه ای که حتی برای مرمت ها مطالعات اندکی صورت می گیرد. با این حال برای اهواز این پرسش مطرح می شود که ثبت، عرصه و حریم، تهیه شرح خدمات مرمت چه جایگاهی دارد.
 
عضو انجمن میراث فرهنگی خوزستان که استاندار خوزستان ریاست آن را برعهده دارد گفت: ضمن تشکر از استاندار خوزستان که در دو سال گذشته سعی کردند توجه لازم را به گردشگری داشته باشند اما باید به ایشان یادآور شد که گردشگری آبی و طبیعی با توجه کردن به میراث فرهنگی و بناها و محوطه ها فرق دارد و در این خصوص به جز مواردی اندک اقدام چندانی صورت نگرفته است. در این خصوص لازم است که انجمن میراث فرهنگی خوزستان نه به صورت نمادین بلکه به صورت رسمی فعالیت و بودجه لازم را لحاظ نماید و برای برون رفت از وضعیت نامناسب میراث فرهنگی در اهواز چاره اندیشی کند.
 
گهستونی بیان کرد: تحقیق و پژوهش پیرامون اصول معماری و شهرسازی بافت تاریخی اطلاعات ارزشمندی از چگونگی وضعیت اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و نوع و نحوه ارتباط مردم را در طول زمان به نمایش گذاشته و توانایی طرح بسیاری از مسائل قابل مطرح در مبحث شهرسازی ایرانی را از منظر تنظیم شرایط محیطی، مقابله با بلایای طبیعی و بسیاری از مشکلات مبتلابه موجود در طراحی شهرها را دارد.
 
اما یک فعال میراث فرهنگی دیگر در شهر اهواز با استقبال از تشکیل "شواری بافت تاریخی" گفت: شهرهای استان خوزستان یکی از کانون های تمدن ساز و تاثیرگذار در فرهنگ و تمدن شهری محسوب می شوند و آثار تاریخی نفیس و بی نظیری را در خود جای داده که هر یک آیینه تمام نمای فرهنگ خوزستان است.
 
سعید محمدپور افزود: لزوم اهمیت و حفاظت و صیانت از گنجینه های بی بدیل تاریخی – فرهنگی یک وظیفه ملی، اخلاقی و قانونی است که از سوی بعضی متولیان از جمله شهرداری مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است.
 
رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا با درخواست از استاندار خوزستان به عنوان عالی ترین مقام اجرایی استان خوزستان که دغدغه صیانت از گنجینه های فرهنگی – تاریخی را دارد گفت: نقش موثر جنابعالی در ایجاد اتحاد و همکاری مثمرثمر می تواند به گونه ای مفید به فایده باشد و به کمک اداره کل میراث فرهنگی خوزستان بیاید که آثار باقی مانده از سونامی رشد و توسعه نامتوازن، بی مطالعه گی، بی مبالاتی و سهل انگاری بخشی از متولیان، مورد حفاظت و صیانت قرار بگیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه