سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گنبد شاهزاده احمد اندیمشک؛ بازسازی یا تخریب

یادمان

گنبد شاهزاده احمد اندیمشک؛ بازسازی یا تخریب

برگرفته از خبرگزاری مهر

نصب داربستهای فلزی در اطراف گنبد و بنای تاریخی شاهزاده احمد مربوط به دوره تیموری در شهرستان اندیمشک موجب نگرانی زائران این مکان زیارتی ــ تاریخی و دوستداران میراث فرهنگی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گنبد قدیمی بقعه شاهزاده احمد(ع) در شهرستان اندیمشک استان خوزستان متعلق به معماری اسلامی عهد تیموری است. مردم محلی اعتقاد دارند این امامزاده از اعقاب امام موسی کاظم (ع) بوده است. برخی این امامزاده را گگ احمد نیز می خوانند. خادمین این امامزاده عمامه قرمز بر سر دارند و معتقدند شاهزاده احمد(ع) در زمان حیاتش هر موقع غضبناک می شد شال قرمز به سر و کمر می بست.

بنای مقبره چهارگوش و گنبد هرمی 10 ترکی دارد. بلندای آن نزدیک به 14 متر و سبز رنگ است. درب ورودی مقبره در جهت شمال قرار گرفته و دارای گلدسته کوچک آجری است و روی قبر هم ضریحی فلزی کار گذاشته شده است.

در حال حاضر دور تا دور بنای این بقعه داربستهایی ایجاد شده که به گفته زائران این امامزاده نشان از آماده کردن مقدمات تخریب این بنا توسط اداره اوقاف و امور خیریه دو شهرستان اندیمشک و دزفول دارد.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در این باره به خبرنگار مهر گفت: از دو سال پیش ساخت یک بنای جدید دو هزار متر مربعی در دور تا دور این بنای قدیمی که از گنبدی متعلق به دوره تیموری برخوردار است آغاز شده اما تا کنون پیگیریهای جزیی اداره میراث فرهنگی اندیمشک برای رهایی این بنا از داربستهای نصب شده و دیوارهای ایجاد شده بی نتیجه مانده است. به گفته وی شواهد و قرائن موجود و روند کاری اداره اوقاف حاکی از تخریب این بنا و گنبد تاریخی آن است.

در حالی که زائران و اهالی شهرستان اندیمشک از احتمال تخریب گنبد تیموری شاهزاده احمد(ع) خبر می دهند غلامعلی مخمل زاده مسئول عمران بقاع متبرکه دزفول به خبرنگار مهر توضیح داد: از پنج ماه پیش بازسازی بنای شاهزاده احمد اندیمشک به صورت نیمه کاره متوقف شده است.

وی با بیان اینکه قرار بود دفتر نمایندگی اداره اوقاف در اندیمشک تاسیس شود اما تا به حال اقدامی در این زمینه انجام نشده گفت: اداره اوقاف استان خوزستان قصد بازسازی بنای شاهزاده احمد(ع) را دارد ضمن اینکه این بنا از نظر آنها تاریخی نیست.

به گفته وی فردی به نام حاج میرزا فرخنده حدود چهل سال پیش این مکان مقدس را با ماسه های محلی بازسازی کرده اما اکنون این بنا در معرض تخریب قرار گرفته و حضور زائران در آن مکان خطرناک است.

با وجود اینکه بنای شاهزاده احمد(ع) در فهرست آثار میراث فرهنگی قرار ندارد اما بنا به برآورد باستان شناسان این اثر متعلق به دوره تیموری است. با این حال به نظر می رسد ثبت نشدن این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی باعث شده تا اداره میراث فرهنگی اندیمشک نتواند پیگیریهای لازم را برای جلوگیری از تخریب این اثر تاریخی انجام دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه