سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان «شهر آجر» مرمری شد!

یادمان

«شهر آجر» مرمری شد!

تخریب‌ها در بافت تاریخی و ۲۵۰ هکتاری دزفول همچنان ادامه دارد. آنطور که گفته می‌شود توسعه ساخت و سازها در چندین ماه اخیر به‌قدری پیشرفت داشته که فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان از شهر آجر تحت‌عنوان شهر مرمر نام می‌برند. فاجعه‌ای که معاون میراث‌فرهنگی استان خوزستان نیز بر آن صحه می‌گذارد.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Nike, adidas, Converse & More

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ 250 هکتار بافت تاریخی دزفول از یک سو به‌دلیل نبود مرمت و ساماندهی و از سوی دیگر به‌واسطه ساخت و سازهای گسترده درحال نابودی است. آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان خبر داده‌اند این ساخت و سازها به‌قدری غیر اصولی و سلیقه‌ای رشد تصاعدی پیدا کرده که شهر آجری ایران را تبدیل به شهر مرمر کرده است.
 
«عاطفه رشنویی» معاون میراث‌فرهنگی  استان خوزستان در رابطه با تخریب‌های گسترده و توسعه ساخت و سازها در بافت تاریخی دزفول می‌گوید: تمامی بافت‌ تاریخی دزفول تخریب‌ شده و این تخریب‌ها از 5 سال گذشته به‌شدت افزایش پیدا کرده است.
 
او که از دی‌ماه سال گذشته در معاونت میراث‌فرهنگی استان خوزستان مشغول به‌فعالیت شده معتقد است، در این چند سال اخیر مسئولان شهری تا جایی‌که توانسته‌اند مجوز ساخت و ساز داده‌اند و همین اتفاق سبب تخریب‌های جدی در بافت تاریخی دزفول شده است. بافتی که 28 محله دارد و اکثر بناهایش تا همین چند سال اخیر آجری بود.
 
رشنویی اما به اقدامات بازدارنده‌ای اشاره می‌کند که اداره میراث‌فرهنگی خوزستان برای جلوگیری از تخریب‌های بیشتر در نظر گرفته است. او می‌گوید: هم‌اکنون جدای از اینکه به تمامی ادارات شهرستان دزفول نامه زده شده که از صدور مجوز خودداری کنند در معاونت میراث‌فرهنگی استان خوزستان گروهی تشکیل شده تا با بررسی بافت 250 هکتاری دزفول به ارزیابی فرصت‌ها و نقاط ضعف بافت بپردازند.
 
به‌گفته او، این اقدام سبب می‌شود تا تتمه‌ای که از بافت تاریخی دزفول باقی مانده حفظ شود. اما آنچه که مسلم است هماهنگی و مشارکت تمامی دستگاه‌ها با میراث‌فرهنگی امری لازم و ضروری است در غیر اینصورت ما همچنان شاهد تخریب‌ها و گسترش ساخت و سازها خواهیم بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه