سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب درهای تاریخی صفوی و قاجاری در «دشت بزرگ» خوزستان

یادمان

تخریب درهای تاریخی صفوی و قاجاری در «دشت بزرگ» خوزستان

برگرفته از همشهری آنلاین

درهای تاریخی مربوط به دوران صفویه و قاجاریه در روستای دشت بزرگ استان خوزستان توسط مالکان آنها تخریب می‌شود و این درحالی است که هیچ نظارتی از سوی سازمان‌های مسئول در حفظ هویت تاریخی روستاهای این استان وجود ندارد.

خبر تخریب درهای تاریخی صفوی و قاجاری را یک دوستدار میراث فرهنگی روستای دشت بزرگ به خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است. به گفته هرمز سهیلی، دشت بزرگ به لحاظ ساختار، معماری ساختمان‌ها، حمام‌ها و آسیاب‌ها، مقیاس کوچکی از شوشتر است. در دشت‌ بزرگ و شوشتر در‌های قدیمی‌ای وجود دارند که به گفته مردم محلی قدمت آنها به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد. درهای تاریخی از چوب درختان کنار ساخته شده و در دوران قاجاریه و صفویه مردم براساس توان مالی خود درها را می‌ساخته‌اند.

هرمز سهیلی گفت: درهای قدیمی از قطعات مختلفی مانند دلوند، پاشنه، لت، گل میخ و کوبه ساخته شده‌اند که عمده‌ترین و مهم‌ترین بخش آنها گل‌میخ‌ها و کوبه‌هاست. به گفته وی، طراحی گل‌میخ‌ها در واقع پیام تاریخی آنها را انتقال می‌دهد و ساختار گل‌میخ‌ها نشان می‌دهد که این درها مربوط به چه دورانی هستند. وی افزود: کوبه‌های در‌ها صداهای متفاوتی دارند. زنان از کوبه‌ای که صدای زیرتری داشت استفاده می‌کردند و مردان کوبه دیگری را مورد استفاده قرار می‌دادند.

به گفته این دوستدار میراث فرهنگی دیگر از درهای تاریخی در شوشتر اثری نیست و آخرین دری که در دشت بزرگ قرار‌داشت نیز به‌وسیله صاحبانشان تخریب شد. درحالی‌که این درها بخشی از بافت قدیمی دشت بزرگ بودند. وی گفت: صحبت‌های زیادی برای نگهداری یکی از خانه‌های قدیمی کردیم و خواستار حفاظت از یکی از خانه‌هایی که همه شاخص‌های تاریخی را دارد بودیم که متأسفانه این کار انجام نشد. وی افزود: در حال حاضر آن‌قدر امکانات نداریم تا از کار افرادی که چنین آثاری را از بین می‌برند جلوگیری کنیم. هرچند بسیار نگران اینگونه آثار هستیم، زیرا مناطق بکر و مستعدی مانند دشت بزرگ حرف‌های زیادی برای گفتن تاریخ دارند. این دوستدار میراث فرهنگی دشت بزرگ خوزستان گفت: یک در دیگر نیز وجود دارد که متأسفانه به‌وسیله صاحب خانه با سنگ مسدود شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه