سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قصر فیلیه خرمشهر برای همیشه تخریب شد

یادمان

قصر فیلیه خرمشهر برای همیشه تخریب شد

بار دیگر بلدوزرها دور از چشم متولیان و دوستداران میراث فرهنگی کشور یک بنای ثبت شده در فهرست آثار ملی را موسوم به قصر فیلیه خرمشهر، برای همیشه تخریب کردند.

سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: گفته می شود که تخریب قصر فیلیه خرمشهر از سوی نهادی دیگر که در محوطه شرکت تاسیسات دریایی خرمشهر قرار دارد با اعتراض سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است اما تاکنون واکنشی علنی توسط سازمان میراث فرهنگی آبادان در این مورد مشاهده نگردیده است.

مجتبی گهسنونی افزود: تخریب قصر قاجاری فیلیه که در سال 1379 به شماره 2845 در فهرست آثار ملی ثبت شده بود در حالی صورت گرفت که بر خلاف گفته‌های مدیران میراث فرهنگی آبادان مرمت بخشی از این بنا از دو سال پیش آغاز شده بود. انتظار می رفت این بنا با توجه به مرزی بودن آن و همچنین شدت حملات در زمان جنگ تحمیلی تخریب شود ولی همچنان استحکام خود را حفظ کرده و در وضعیت نسبتا" خوبی به سر می‌برد در عین حال از نظر مرمتی و ساخت و ساز نیاز به رسیدگی فراوانی دارد.

وی اظهار داشت: قصر فیلیه در محدوده شلمچه در کنار اروند رود واقع است. آجري کاري هاي اين بنا از ويژگي هاي آن محسوب مي شد که در و پنجره‌های آن از چوب ساج و آبنوس ساخته شده و از آیینه‌کاری‌‌های سقف، داخل اطاق‌ها، طارم و ایوان‌های آن با تمثال‌های پادشاهان قاجار برخوردار بود.

گهستونی یاد آوری کرد:سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ هم مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای یک اقدام غیر مرمتی در جوار قصر فیلیه به منظور ایجاد یک ساختمان جدید برای الحاق به قصر هزینه کرده بود تا پس از مرمت این بنا مهمانسرای کارکنان شرکت تاسیسات دریایی ایجاد شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید