سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف یک پاشنه در، در عملیات گازکشی مسجدسلیمان

یادمان

کشف یک پاشنه در، در عملیات گازکشی مسجدسلیمان

عملیات گازکشی در کلگه زرین مسجد سلیمان منجر به کشف یک پاشنه در تاریخی شد. فعالان میراث‌فرهنگی استان خوزستان می‌گویند، کلگه زرین، محوطه‌ای باستانی است که سال ۶۴ با شماره ۱۷۰۸ به ثبت رسیده است. با این حال عملیات‌ شرکت‌های عمرانی بدون نظارت میراث‌فرهنگی همچنان در این محوطه تاریخی درحال انجام است.

nike air force 1 low uv | N1003313082 , Nike NOCTA FOOTBALL GLOVES "BLACK" , botas nike air force one blue , IetpShops STORE

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ منطقه باستانی کلگه زرین به شماره 1708 در تاریخ 18/12/64 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این تپه تاریخی در بخش جنوبی شهرستان مسجد سلیمان و در محله کلگه قرار دارد.
 
دکتر سرفراز سال 1352 طی یک فصل کاوش در این محوطه توانست معبدی را کشف کند که به اعتقاد وی مربوط به دوره اشکانی (الیمایی) بود. بر دیواره این معبد نقوش برجسته آیینی حک شده بود که پس از اتمام کار مجددا در زیر خاک مدفون شد.
 
«فاطمه یوسفی» فعال حوزه میراث‌فرهنگی، در رابطه با این منطقه تاریخی کلگه زرین و تخریب‌های اخیر این محوطه به خبرگزاری میراث‌فرهنگی اینطور می‌گوید: «در طی سالهای اخیر به‌دنبال ساخت و سازهای بی‌رویه راهسازی، عملیات‌ گازکشی و غیره ... در حریم محوطه باستانی کلگه خسارت های زیادی به آثار آن وارد شد.»
 
او می‌افزاید:«در سال 92 پس از تعریض جاده کلگه، سردیس بسیار زیبایی مربوط به دوره اشکانی کشف شد که در موزه شهرستان مسجد سلیمان نگهداری می‌شود. این درحالی است که هفته گذشته به‌دنبال گاز کشی منطقه که از طرف اداره گاز شهرستان صورت ‌گرفت بیل مکانیکی در عمق یک متری به پاشنه در و مقداری سفال برخورد کرد.»
 
به‌گفته یوسفی، هر چند که این سفال‌ها و اثر به‌دست آمده تا حدودی در اثر برخورد با بیل مکانیکی دچار آسیب‌هایی شد اما هنوز بقایایی از آن باقی مانده است.
 
او معتقد است، با توجه به اینکه شرکت گاز مسجد سلیمان از اداره میراث‌فرهنگی این استان استعلام گرفته بود اما پاسخی از متولیان میراث‌فرهنگی دریافت نکرد و این اداره کارشناس مربوطه خود را برای استعلام به این منطقه نفرستاد. چنانچه بعد از پیدا شدن شی از طرف اداره کل ناظر معین بر سر پروژه فرستاده شد که نظارت مستمر داشته باشد.
 
یوسفی می‌گوید: کارشناسان میراث‌فرهنگی هنوز قدمت این اثر را مشخص نکرده‌اند اما با توجه به آثاری که از تپه کلگه زرین به‌دست آمده احتمال می‌رود که این سازه مربوط به دوره اشکانی و الیمایی باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه