سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تپه باستانی آسیه آباد اهواز؛ محلی برای تجمع زباله و دکلهای مخابراتی

یادمان

تپه باستانی آسیه آباد اهواز؛ محلی برای تجمع زباله و دکلهای مخابراتی

برگرفته از خبرگزاری مهر

با وجود اینکه کارشناسان از احتمال واقع شدن تپه باستانی آسیه آباد در محدوده شهر هرمز اردشیر خبر داده اند تا کنون نه تنها اقدامی برای بررسی، شناسایی، ثبت در فهرست آثار تاریخی و تعیین عرصه و حریم این تپه انجام نشده بلکه به محل تجمع زباله و استقرار دکلهای مخابراتی تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته زمانی که یک شرکت تعاونی مسکن قصد تسطیح تپه ساسانی آسیه آباد واقع در مرکزی ترین نقطه شهر اهواز را داشت، انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان این موضوع را به اداره کل میراث فرهنگی استان اطلاع داد تا با بررسیهای باستان شناسی از هرگونه ساخت و ساز منازل مسکونی در کنار تپه جلوگیری شود.

بعد از مدتی جمعی از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی از جمله علیرضا پیمانی (از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی خوزستان)، حمید رضا فرخ احمدی(مشاور سابق مدیر کل میراث فرهنگی سابق خوزستان)، محسن حسینی(معاون پژوهشی ادره کل میراث فرهنگی خوزستان)، گوهر تاج گودرزی(کارشناس ادره کل میراث فرهنگی خوزستان)، بهزاد فریادیان(مسئول هیئت باستان شناسی خط یک مترو اهواز و از کارشناسان رسمی سازمان میراث فرهنگی کشور) با حضور در تپه آسیه آباد و مشاهده آجر، سفال، سنگ فرش و شیشه، باستانی بودن تپه را تائید کردند.

حتی بعضی از آنها احتمال دادند این تپه باستانی بخشی از شهر هرمز اردشیر است و باید جدی تر مورد حفاظت و بررسی قرار گیرد.

.

پس از حضور معاون و کارشناس پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، ساخت و سازدر این تپه متوقف شد. هر چند که بازهم این تپه باستانی با ساخت بازارچه، جاده، منازل مسکونی و دیگر واحدهای اداری در مجاورش بارها مورد تعرض قرار گرفت و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان هم هیچ واکنشی از خود نشان نداد.

اگر چه باستانی بودن این تپه برای کارشناسان میراث فرهنگی خوزستان محرز شده بود اما تا کنون این اداره کل برای بررسی، شناسایی، ثبت در فهرست آثار تاریخی و تعیین عرصه و حریم تپه آسیه آباد اقدامی نکرده است.

تپه باستانی آسیه آباد در فاصله یک کیلومتری دو ایستگاه مترو دروازه (خلیج فارس) و فرهنگی(سخیریه) اهواز قرار دارد و سال 86 و 89 تعدادی سفال و خشت تاریخی در آن تپه مشاهده شد.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در اینباره می گوید: تپه آسیه آباد تا سال 1385 در بن بست قرار داشت اما از زمانی که جاده فرعی از روی آن عبور کرد، دیگر هر عابری متوجه پراکندگی خشت و سفال در دو طرف تپه می شود.

مجتبی گهستونی افزود: سال گذشته در فصل بررسی شناسایی آثار و محوطه های تاریخی استان خوزستان هرچه تلاش کردیم تا برای تپه آسیه آباد پرونده ثبتی تهیه شود اداره کل میراث فرهنگی خوزستان اقدامی انجام نداد در حالی که این بی توجهی، روز به روز به تخریب تپه آسیه آباد منجر می شود.

وی افزود: اکنون این تپه به محل تجمع زباله تبدیل شده است و مردم محلی برای استفاده از خاک آن در خاکریزیهای خود به تپه آسیب وارد می کنند. دکلهای مخابرات هم روی آن قرار گرفته است.

گهستونی با بیان اینکه هرگاه که تخریبی در این تپه انجام می شود و یا بارندگی زیاد است، حجم عظیمی از سفالهای آن بیرون می آید، اضافه کرد: لازم است سازمان میراث فرهنگی هرچه زودتر نسبت به ثبت تپه باستانی آسیه آباد اقدام کند و زمینه محصور نگاه داشتن این تپه و انجام کاوشهای باستان شناسی را در آن فراهم کند.

به گفته این دوستدار میراث فرهنگی، وجود گور دخمه در محله ای به نام حصیر آباد، پایه های پل ساسانی در زیر پل سیاه، کشف یک محوطه باستانی در خرمکوشک در نزدیکی تپه باستانی آسیه آباد لزوم بررسی جدی تر این محوطه ها که احتمالا در محدوده شهر تاریخی هرمز اردشیر است را بیشتر می کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه