سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نجات یک تپه تاریخی دوره اشکانی از نابودی

یادمان

نجات یک تپه تاریخی دوره اشکانی از نابودی

تعیین عرصه و حریم تپه مندنی متعلق به دوره اشکانی به منظور نجات محوطه از نابودی و جلوگیری از تسطیح آن برای گسترش زمین های کشاورزی صورت گرفت.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | CARHARTT WIP HOMME , JofemarShops

به گزارش هنرنیوز؛عباس باورسایی سرپرست هیأت گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه مندنی با بیان این مطلب ، یکی از اصلی ترین رسالت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را حفظ و نگهداری از میراث گذشتگان دانست که در قالب محوطه ها و تپه های باستانی در گوشه و کنار کشور پراکنده شده اند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، او افزود : از این رو بنابر ضرورت ها و فوریت های مد نظر سالانه تعدادی از این محوطه های باستانی توسط اداره کل میراث فرهنگی هر استان ثبت و تعیین عرصه و حریم می شوند.
وی با بیان اینکه در برنامه ریزی سال ۱۳۹۴، تپه مُندنی از تپه های باستانی استان خوزستان در اولویت تعیین عرصه و حریم قرار گرفت تصریح کرد : این تپه در سالهای گذشته مورد آسیب های زیادی قرار گرفته است .

او مهمترین و اصلی ترین این آسیب ها راتسطیح دور محوطه به منظور گسترش زمین های کشاورزی پیرامون توسط اهالی منطقه، حفر گمانه هایی برای ساخت یک فیلم سینمایی، نصب سنگ یادبود بر فراز تپه، انباشت فضولات حیوانی و ... اعلام کرد .

وی با بیان اینکه تپه باستانی مُندنی، در ۷/۱ کیلومتری غرب روستای مُندنی از توابع بخش عقیلی، شهرستان گتوند قرار دارد گفت :این تپه اولین بار در بررسی باستان شناسی هنری رایت درسال ۱۹۶۹ با عنوان بررسی باستان شناختی محدوده رامهرمز، شوشتر و گتوند شناسایی شد.

به گفته او ، رایت در گزارش خود به دلیل نبود آگاهی از نام تپه مُندنی به اسم آن اشاره نکرده اما شماره KS ۲۵۹ را برای این محوطه در نظر گرفته است.

باورسایی تصریح کرد :از آن تاریخ به بعد هیچگونه فعالیت باستان شناسی در محدوده این تپه انجام نگرفته است.

وی ارتفاع این تپه را حدود ۱۱ متر از سطح زمین های اطراف و مساحت آن را حدود ۵/۰ هکتار اعلام کرد و افزود : قدمت این محوطه از نظر رایت به دوره اشکانی بر می گردد.

این باستان شناس گفت:با مطالعه عکس های هوایی نظیر تصاویر ماهواره کورونا (در دهه ۶۰ میلادی)، عکس های هوایی سال ۱۳۴۳ و ۱۳۷۲سازمان نقشه برداری و همچنین تصاویر ماهواره ای گوگل ارث آبدیت ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ و ۲۱۳ خوشبختانه تپه باستانی مُندنی نسبت به دیگر محوطه های منطقه کمتر تسطیح شده است.

مجوز تعیین عرصه و حریم تپه مندنی توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه