سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حفاران غیر مجاز تپه های باستانی "مراونه" اهواز را تخریب کردند

یادمان

حفاران غیر مجاز تپه های باستانی "مراونه" اهواز را تخریب کردند

برگرفته از خبرگزاری مهر

حفاران غیر مجاز پنج محوطه باستانی در روستای "مراونه" اهواز را که کارشناسان با توجه به قدمت سفالهایی که در این منطقه پیدا شده در دوره اشکانی و ساسانی تخمین می زنند تخریب کردند.
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: سال 85 به منظور ایجاد اراضی کشاورزی عملیات تسطیح زمینهای کشاورزی شمال غربی اهواز انجام شد. این عملیات تخریب تپه ها ومحوطه های باستانی روستای "مروانه" در این بخش از شهر اهواز را در پی داشت به طوری که حفاریهای غیرمجاز در عمق یک ونیم تا دو متر ایجاد شده است.

وی افزود: پس از اطلاع اداره وقت میراث فرهنگی خوزستان از تخریب تپه های باستانی و بازدید کارشناسان، مکاتبات و مذاکراتی با مدیر پروژه اراضی کشاورزی صورت گرفت. پس از این مذاکرات مقرر شد تعیین حریم صد متری باقیمانده در اطراف تپه باستانی انجام و مسئولان پروژه متعهد به حفظ حریم شوند.

مجتبی گهستونی افزود: متاسفانه در اسفند ماه سال 88 دوستداران میراث فرهنگی خوزستان در بازدید از روستای مراونه و محوطه های تاریخی آن متوجه تخریب مجدد و کاوش غیرمجاز شدند. این موضوع بلافاصله به یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان اطلاع داده شد اما تا کنون هیچگونه اقدام حفاظتی قابل توجهی صورت نگرفته است.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان گفت: طبق بازدیدهای مکرر مشخص شد تمام حفاریهای غیرمجاز با ماشینهای مکانیکی صورت گرفته است. این موضوع نشان دهنده شناخت حفاران غیرمجاز از این منطقه باستانی است.

وی ادامه داد: پنج محوطه تاریخی روستای مراونه که شامل چند تپه باستانی است تا به حال در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی قرار نگرفته است.

این عضو دوستدار میراث فرهنگی گفت: بی توجهی مسئولان خوزستان باعث شده که پنج محوطه تاریخی روستای مراونه تعیین حریم نشوند. بنابراین عدم ثبت، شناسایی و تعیین حریم این محوطه ها موجب تعرض به تپه های باستانی و حفاریهای غیرمجاز در آن محدوده شده است.

وی گفت: چون این منطقه کارشناسی نشده نمی توان قدمت تاریخی این محوطه ها را دقیقا اعلام کرد اما تکه سفالهایی که در این منطقه پیدا شده طبق نظر کارشناسان میراث فرهنگی به دوره اشکانی و ساسانی تعلق دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه