سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حفاریهای غیرمجاز در معبد بردنشانده مسجدسلیمان

یادمان

حفاریهای غیرمجاز در معبد بردنشانده مسجدسلیمان

معبد ثبت ملی شده بردنشانده در 15 کیلومتری مسجدسلیمان برای چندمین بار مورد تعرض و حفاری غیرمجاز قرار گرفت.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Buy now Converse RUN STAR MOTION HI - 171545C

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از دوستداران میراث فرهنگی در استان خوزستان در بازدیدی که از این معبد داشته اند متوجه شدند 20 حفاری جدید در سمت شرقی محوطه انجام شده است. یکی از این حفاری ها دو متر عرض و یک متر عمق دارد و مابقی حفاری ها به صورت چاله ای هستند.

مجتبی گهستونی، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان به خبرنگار مهر گفت: احتمالا این افراد در محوطه 20 هکتاری با استفاده از فلزیاب اقدام به حفاری کرده اند.

به گفته وی، معبد بردنشانده در سال 1386 تعیین حریم شد ولی تاکنون تعین حریم مصوب آن برای جلو گیری از هرگونه تعرض به حریم و عرصه هنوز به استان خوزستان ابلاغ نشده است.

گهستونی بیان کرد: یکی دیگر از عوامل تخریب در معبد بردنشانه که سال به سال گسترش پیدا می کند و تا یک دهه دیگر صفه اصلی معبد را خواهد شکافت بوجود آمدن حوزه های آبرفتی از غرب معبد به سمت صفه اصلی است.

وی گفت: برخی این معبد را از کهن‌ترین پرستشگاههای رو باز ایرانی و متعلق به عصر هخامنشی می‌‌دانند و گروهی این بنا را مهرابه‌ای به جای مانده از روزگار اشکانیان دانسته‌اند. برخی دیگر از پژوهشگران نیز بردنشانده را "معبد هرکول" -ایزد یونانی- در دوره‌ سلوکیان خوانده‌اند. عده‌ای از محققین هم معتقدند پرستشگاه یاد شده، هیچ‌گونه شباهتی به معماری ایلامی، بابلی و آشوری ندارد.

وی گفت: رومن گیرشمن، باستان‌شناس نامدار فرانسوی هم بردنشانده را "اسلاف" تخت جمشید نامیده و معتقد است که بردنشانده معبدی برای مهر و ناهید در دوره‌ی پارتیان (اشکانی) است.

بردنشانده یکی از قدیمترین عبادتگاههای رو باز ایرانی بود که برای قرنها تشریفات مذهبی، درهوای آزاد آن انجام می شد که نقوش برجستهء روی سنگهای آن مربوط به عهد اشکانیان می باشد ودارای سه رشته پلکانی وفرورفتگی غرفه مانند است.

مجسمه هراکلیوس یا هرقل ( خدای قهرمان ) به ارتفاع بیش از دو متر در حالی که شیر نئومه را خفه می کند ودراین معبد از خاک بیرون آورده شده است که در موزه شوش قابل بازدید است.

این مجموعه گسترده وطویل را هیچ نوع دیواری محصور نمی کرده است این محوطه شامل سه قسمت کاخ ، محل اقامت رئیس، تختگاه مقدس یا نیایشگاه (در شرق کاخ ) و یک قصبه در شمال است. ظروف سفالی ،سکه های قدیمی ،مجسمه های باستانی وآثار کهنی که از این بنای تاریخی بدست آمده است که در موزه های داخل وخارج کشور نگهداری می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه