سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پل ساسانی "پاپیلا" بی آنکه ثبت شود، تخریب شد

یادمان

پل ساسانی "پاپیلا" بی آنکه ثبت شود، تخریب شد

بقایای پل تاریخی "پاپیلا" قبل از تخریب خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ پل تاریخی "پاپیلا" که درواقع جزو آثار دوره ساسانی محسوب می شود به دلیل حفاری های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه توسط بیل مکانیکی مهمترین قسمت های پل نابود شد به طوری که پرونده ثبت پل ساسانی پاپیلا بدون آنکه به مرحله پایانی ثبت برسد کاملا بسته شد.
 
به گزارش CHN؛بخش های باقیمانده پل تاریخی پاپیلا متعلق به دوره ساسانی و در محدوده شهرستان لالی استان خوزستان واقع شده است. این پل که بر رودخانه زیو رود قراردارد با تخریب های صورت گرفته ازبین رفت.کارشناسان درباره پل ساسانی پاپیلا که در دهه های گذشته گریشمن و کلاف شیپمن آن را بررسی کردند اذعان می کنند این پل با قطعه سنگ هایی ساروجی به وزن 5/1 تن با ابعاد 5/6*6 متر و ارتفاع 7 متر ساخته شده است. ازنظر باستان شناسان مطرح اروپایی این پل که طاق های آن از نوع ضربی بوده است عنوان محور تجاری فرهنگی زاگرس میانی، شوش و سایرفرهنگ ها و تمدن های بین النهرین بوده است.
 
مجتبی گهستونی سخنگو و دبیرانجمن تاریانا خوزستان ضمن بیان این مطلب گفت: این پل دارای 6 پایه بوده که یکی از پایه ها به وسیله سنگ های رودخانه پوشیده شده است. هم اکنون مدتی است که این پل درمعرض حفاری های غیرمجاز به شدت تخریب شده است.
 
وی افزود:این درحالی است که ازیک سو برداشت بی رویه معادن شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها و کوه‌ها، به نظر می رسد بیل های مکانیکی درحال برداشت شن و ماسه هستند و بدون اطلاع از تاریخی بودن این پل باعث نابودی این پل شده است. و از سوی دیگرپیش از آنکه سازمان میراث فرهنگی برای مرمت، حفظ و احیای آن اقدام کند پل تاریخی پاپیلا به دلیل حفاری های غیرمجاز و تردد بیل مکانیکی برای همیشه از بین رفت و پرونده ثبتی این پل تاریخی درحالی در میراث فرهنگی بسته شد که به دلیل روند کند آثار تاریخی پرونده آن به مرحله ثبت هم نرسید.
 
گهستونی با تاکید براینکه این پل به هیچ وجه از وضعیت پایداری برخوردارنیست ادامه داد:هم اکنون جمع شدن آب بردیواره ها و لابه لای سنگها باعث ریزش هایی شده است. طاق ها و عرشه پل طی سالهای متمادی نابود شده و تقریبا از پایه ها 3 پل باقی مانده که از وضعیت پایداری برخوردار نیستند.
 
مساحت پل تاریخی "پاپیلا" 19 متر بوده و درمحدوده روستای تترآباد درشمال شرقی استان خوزستان و غرب شهرستان لالی واقع شده است. و درحال حاضر این پل در تملک اراضی ملی شهرستان لالی است.
 
به گفته گهستونی خبر تخریب پل تاریخی پاپیلا به کرات به فرمانده یگان حفاظت استان خوزستان گوشزد شده است اما متاسفانه خبر تعرض ها و تخریب ها ازشهرستان به استان و از استان به تهران انتقال داده نمی شود. این درحالی است که آثار تاریخی از یکدیگر فاصله بسیار زیادی دارند و تعداد نیروهای یگان حفاظت بسیار کم است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه