سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نخستن مخازن ذخیره آب در آبادان پس از دیگری برچیده شدند

یادمان

نخستن مخازن ذخیره آب در آبادان پس از دیگری برچیده شدند

مجتبی گهستونی

برابر بررسی ها و شواهد موجود اداره آب و فاضلاب شهری آبادان اقدام به جمع آوری دو تانکی موسوم به "ابوالحسن" و " تانکی2" نموده است.

آبادان با اینکه در وسط دو رودخانه بهمنشیر و اروند قرار داشت اما از آب شرب شیرین برخوردار نبود به همین دلیل در ابتدای شکل گیری آبادان با کشف نفت مخازن آب 95 ساله این شهر از سوی شرکت نفت احداث شد تا تامین کننده آب مناطق مختلف شهر باشند.

نام آبادان تداعی کننده خاطراتی فراموش‌ نشدنی در ذهن ایرانی‌ها است. هرچند این شهر را امروز  با یاد ۸ سال دفاع مقدس می‌شناسند، اما آبادان هنوز به عنوان نخستین شهر تلفیقی ایران با نگاهی به معماری سنتی و مدرن مشهور بوده و ردپای این نبوغ شهرسازی هنوز در آن پاک نشده است.

با عنایت به اینکه مخازن آب آبادان راویان تاریخ آب در این شهر و جز لاینفکی از تاریخ آب در آبادان می باشند دوستداران میراث فرهنگی خوزستان درخواست دارند که با قید فوریت در خصوص توقف عملیات جمع آوری و تخریب مخازن آب آبادان اقدام شود.
 اگر چه پس از احداث لوله کشی در آبادان در دهه 50 بهره برداری از این تانکی ها به پایان رسید که می توان در صورت اتخاذ تصمیم برای نگهداری این مخازن اقدام به بازسازی، رنگ آمیزی و بهره برداری از آنها نمود.
تانکی فلزی "ابوالحسن" در محله ای به همین نام و "تانکی دو" در محله کارگر از جمله شناخته شده ترین مخازن آب در آبادان هستند که در ابتدای دوره پهلوی ساخته شدند که از سوی آب شهری آبادان برچیده شدند.

انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان که در حال مستند نگاری و تهیه کروکی آنها بود در حال حاضر نگران آن است که دو تانکی آب "کفیشه" و "امیری" جمع آوری شوند.

در آبادان تنها دو برج آب سیمانی که در محلات بوارده شمالی و بریم قرار دارند در فهرست آثار ملی به ثبت در فهرست آثار ملی رسیده اند.
آبادان پس از جنگ با رشد و گسترش و نوسازی فضای شهری دچار تغییرات چشم‌گیری شده است، اما هنوز هم آبادانی‌ها و آن‌ها که در جستجوی تلفیق معماری سنت و مدرنیته راهی این شهر مرزی می‌شوند نام دو محله قدیمی "بوآرده" و "بریم" را می‌دانند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه