سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان فراخوان برای نجات کارون / کارون میراث ملی ماست

یادمان

فراخوان برای نجات کارون / کارون میراث ملی ماست

رودخانه کارون شاهرگ حیاتی مردم خوزستان است. این رودخانه همچنان تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران نامیده می‌شود اما کمتر کسی می داندکه این رودخانه دیگر قابل کشتیرانی نیست.
ثبت دو اثر تاریخی معبد چغازنبیل و سازه های آبی شوشتر از خوزستان که در کناره رودخانه‌های مهمی شکل گرفته‌اند نشان دهنده اهمیت فوق العاده این استان در تاریخ و فرهنگ ایران است.
ساخت سدهای مکر بر رودخانه کارون و پروژه های انتقال آب در سالهای اخیر بیش از نیمی از آورد این رودخانه را کاهش داده است.

ادامه روند سدسازی بار دیگر بیشه زارهای انبوه سواحل کارون، جنگلهای بلوط و کُنار، روستاهای باستانی، سکونت گاه‌های عشایری، پلهای تاریخی، سنگ نگاره ها  شیرسنگی ها، و صدها تپه باستانی از نخستین دوران‌های  زندگی کوه نشینی، دامداری و کشاورزی و فرهنگ فولکلور عشایر و روستاییان بختیاری را در دریاچهٔ سدهای آن برای همیشه فرو خواهد برد. کارون مأمن حیات وحش بی نظیری شامل پرندگان، آبزیان و پستاندارن بود. محوطه‌های باستانی بسیاری به همراه ظرف فرهنگی دست نخورده‌ترین فرهنگهای ایرانی در کنار این رود قرار دارد.
 اما به دلیل سیاستهای نامتوازن وزارت نیرو امروز کارون در معرض تهدید قرار گرفته است و به همین دلیل پر آب ترین و مهم ترین رودخانه ایران در اسارت مظلومانه غول های بتنی است.
سدسازی صنعتی بحث بر انگیز است که در کشورهای پیشرفتهٔ دنیا از رواج افتاده و به دلیل زیان های زیست محیطی و اجتماعی آن از دستور کار برنامه ریزان توسعه خارج شده است.

 

به کمک بیش از 5 سامانه برداشت آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ (دز  و کارون)، از جمله سه تونل کوهرنگ یک و دو و سه، سامانه انتقال دز به قمرود، سامانه انتقال بهشت آباد و... تا کنون سالانه بیش از  1.5 میلیارد مترمکعب آب از سرشاخه‌های کارون برداشت می‌شود. این کار بدون هیچ توجه به حقوق مشروع و قانونی جوامع بومی پائین دست انجام می شود. همچنین 99 سد بدون توجیه اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی واقعی برای این حوضه تعریف شده است که از میان آنها متاسفانه 20 سد ساخته شده، 20 سد در دست ساخت  و 59 سد هم در دست مطالعه است.
بهره برداری از این پروژها کاهش چشمگیر آورد و کیفیت آب این روخانه را در پی دارد. سد گتوندعلیا در آستانه آبگیری است، اشتباه محاسباتی در جانمایی این سد موجب قرار گرفتن تپه های عظیمی از نمک در دریاچه  آن و در نتیجه شوری کارون خواهد شد. در پایان ما پایگاههای خبری، نشدیات استانی و همچنین انجمن‌های غیردولتی برای توقف روند سدسازی بر کارون و تجدید نظر در آبگیری سد «گتوندعلیا» شما را به یاری می‌طلبیم.

خبرگزاری ایبنانیوز
گروه آسماری بختیاری
خانه زنان هوادانا- همدان
انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز
انجمن دوستداران و حافضان خشت خام یزد
هفته نامه ندای بهبهان
هفته نامه نشاط خوزستان
انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان
 انجمن دوستدارن طبیعت و محیط زیست ایذه
انجمن بوم آب و آفتاب
نشریه ی اینترنتی لور
خبرگزاری لرنا
موسسه غیردولتی مهرآیین
انجمن جوانان سپید پارس

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه