سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان دستگاه قضا درباره میراث فرهنگی چه فکر می‌کند؟ رفتار عجیب دادستانی لالی در برابر عبور خط لوله گاز از روی یک محوطه ایلامی

یادمان

دستگاه قضا درباره میراث فرهنگی چه فکر می‌کند؟ رفتار عجیب دادستانی لالی در برابر عبور خط لوله گاز از روی یک محوطه ایلامی

بنا بر گفته مدیر میراث فرهنگی لالی درحالی که این مقام مسوول با در دست داشتن سفال‌های باستانی در دادستانی شهرستان لالی خوزستان حضور به هم رساند تا از عبور لوله گاز از یک محوطه ایلامی جلوگیری کند، دادستان در مقابل دلایل علمی این باستان‌شناس و استناد وی به قوانین مصوب هیأت وزیران وقوانین اساسی کشور اظهار کرده است:« من این قوانین را قبول ندارم؟!» و بدون مطالعه برگه ای که این مصوبه به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی در آن قید شده ، آن را پرت کرده است.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | 208 - Nike Sportswear Tech Fleece Ανδρική Φόρμα CU4 Μπεζ / Λευκό 495 - nike air max commander shoes sale

به گزارش هنرنیوز؛ شهرستان لالی افزون بر چشمه‌ها، رودخانه‌ها، آبشارها از پیشینه‌ کهن تاریخی برخوردار است. تپه‌های باستانی سومری‌ها، پل‌های قدیمی اوسور و تراز، روستای تاریخی بنه‌وار،چال شهر گریوه، تپه مش مرداسی و چنگانی، امامزاده و زیارتگاه‌های باباحسن، بابا روزبهان ، برکه، حاجی محمد و حاجی علی، آبشارهای باباروزبهان و آرپناه و آسیاب‌های قدیمی ،غار پبده، چشمه‌های آب و گرم و معدنی تنها بخشی از داشته‌های تاریخی و طبیعی این شهرستان هستند.

اما لالی نیز مانند سایر نقاط ایران از طرح‌های عمرانی بر روی محوطه‌های باستانی بی‌نصیب نمانده است تا آنجا که عبور لوله‌گاز از یک محوطه دوره ایلامی بدون گرفتن مجوز از اداره میراث فرهنگی لالی سبب بروز مشکلات عدیده‌ای شده است و اختلاف بین دو سازمان گاز و میراث فرهنگی منجر به حضور آنها در دستگاه قضا شده است اما آنچه در این بین بیش از همه در این اختلاف نمود پیدا می‌کند، رفتار دادستانی لالی در مقابل مستندات اداره میراث فرهنگی لالی است.

کوروش هاشمی- مدیر اداره میراث فرهنگی لالی که خود کارشناس ارشد باستان‌شناسی است- در این باره به خبرنگار هنرنیوز می‌گوید:« هیأت وزیران در جلسه مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۸۲ بنا به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی کشور و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی که در آن قید شده کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظف هستند قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به مطالعات تاریخی، فرهنگی و میراث فرهنگی اقدام کند. اما شرکت گاز با وجود آن که باید پیش از انجام پروژه نسبت به مکان‌یابی و مطالعات باستان‌شناسی اقدام می‌کرد، این کار را انجام نداد. آنها بدون مجوز شروع به کار کردند و میراث فرهنگی چندین بار به آنها اخطار داد که باید استعلامات لازم اخذ شود سپس اقدام به اجرای پروژه کنید اما هر بار به بهانه‌های مختلف مسوولان این اداره از انجام آن خودداری می کنند .»

او می‌افزاید:«. ضمن آن که سازمان میراث فرهنگی خوزستان هم پیگیری‌های لازم درباره جلوگیری از تخریب محوطه باستانی را به طور کامل انجام داد. دوبار کار را متوقف کردیم . آنها در حال تخریب یک محوطه تاریخی ایلامی بودند که نیروهای یگان حفاظت به استناد اصل ۳۹ قانون اساسی و ماده ۲۱و ۱۸ قانون آئین دادرسی مربوط به جرائم مشهود ، عملیات عمرانی و کار با ماشین آلات مکانیکی آنها را متوقف کردند . »

وی اضافه می‌‌کند:« در مرحله بعدی ما باید در مراجع قضایی این اقدام را پیگیری می‌کردیم. اما هدف میراث فرهنگی این نبود، چرا که شدت تخریب‌ها زیاد نبود و کارهای لازم را انجام داده بودیم. اما درحالی که اداره گاز مرتکب تخلف شده بود و اداره میراث فرهنگی لالی باید شاکی می‌بود، اداره گاز از میراث فرهنگی به دادستانی شکایت برده بود؟!»

این مقام مسوول با اشاره به این که شهرستان لالی از ضعف شدید قضایی در برخورد با حفاران و تخریب کنندگان آثار تاریخی مواجه است، اظهار می‌کند:« در حالی که من ظروف سفالی را به عنوان یافته های باستان‌شناسی مبنی بر اثبات باستانی‌بودن این محوطه همراه خود به دادسرا بردم تا دادستان را توجیه کنم که این کارغیر قانونی است و براساس مصوبه هیأت وزیران و اصل ۱۳۸ قانون اساسی باید مطالعات این محوطه به پایان برسد، دادستان محترم استنادات قانونی را با بی اعتنایی پرتاب کرد و گفت: « من این قوانین را قبول ندارم!» واقعاً تأسف بار است که یک دادستان در لالی چنین کاری انجام دهد.»

او تأکید می‌کند:« خوشبختانه ما در منابع بالادستی قوانین کارآمدی برای حفاظت آثار تاریخی داریم، هم مصوبات هیأت وزیران و هم قانون اساسی به صراحت خط ومشی حفاظت از اثار تاریخی را تبیین کرده است. این قوانین تضمین کننده ی حفاظت از آثار تاریخی هستند اما متأسفانه برخوردی را که دادستانی لالی در پیش گرفت یک روند تخریب کننده برای آثار تاریخی است. و با این رفتار  قوانین حفاظت آثار تاریخی را در این شهرستان ناکارآمد و بی تاثیر خواهد گذاشت.»

هاشمی توضیح می‌دهد:« متأسفانه دادستان به جای آن که داده‌های باستان‌شناسی و استنادات علمی اداره میراث فرهنگی لالی را ببیند و بشنود و به دلایل قانونی ارائه شده توجه کند و دستور توقف کار را صادر کند ، رفتار بنده را عشایرگونه عنوان کرد. نخست آنکه.عشایر وعشایری بودن ضد ارزش نیست و من سعادت زندگی پاک عشایر نصیبم نشده است و دوم آنکه خود را عشایر زاده می‌دانم که با تمام وجود به آن افتخار می‌کنم. »

او می‌افزاید:« در نهایت وقتی ما از وظایف قانونی عقب نشینی نکردیم دادستان نیروی یگان حفاظت و مدیر میراث فرهنگی لالی را به دستگیری تهدید کرد و از هرگونه بازدید از محل تاریخی منع کرد .»

مدیر اداره میراث فرهنگی لالی ادامه می‌دهد:« جلوگیری از انجام وظایف قانونی یک ارگان دولتی و تهدید وتهمت علنی به پرسنل آن ،و از همه مهمتر بی احترامی به قانون اساسی کشور، بدترین شکل ممکن است که متاسفانه توسط یک مرجع قضایی صورت پذیرفته است.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در مراجع بالاتر از جمله فرمانداری و استانداری جلساتی در این زمینه برگزار شده است، می‌گوید:« ما این جلسات را داشته و خواهیم داشت. اما شرکت گاز با وجود اخطارها و تذکرات متعدد سازمان میراث فرهنگی مبنی بر اجرای کار از مجرای قانونی به این موضوع اعتنایی نکرده است. ما در فرمانداری جلسات متعددی داشتیم و اصرار به اجرای پروژه در چارچوب قوانین هستیم و علاقه‌ای هم به پیگیری موضوع از طریق مراجع قضایی نداشتیم و امیدوار بودیم موضوع در فرمانداری پیگیری شود. اما این که طرف مقابل شاکی شود و سپس کسی به استنادات قانونی ما توجه نکند و از قوه قهریه و ادبیاتی نامناسب بهره گرفته شود، واقعاً تأسف بار است.»

هاشمی در پایان تأکید می‌کند:« از اصرار و تاکید میراث فرهنگی شهرستان لالی برای حفاظت از اثار تاریخی و اسلامی می‌توان به پویایی و انسجام در مجموعه ی سازمان میراث فرهنگی خوزستان در راستای حفاظت از اثار تاریخی پی برد. اما ما انتظار داریم که دستگاه قضا هم در زمینه حفاظت از اثار تاریخی جدیت به خرج داده و در این راه حامی میراث فرهنگی باشد.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه