سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان لایه‌روبی‌های کارون آخرین بقایای پل ساسانی اهواز را از بین برد

یادمان

لایه‌روبی‌های کارون آخرین بقایای پل ساسانی اهواز را از بین برد

تیغ‌های بیل‌های مکانیکی که به منظور عملیات لایه‌روبی در رودخانه کارون مشغول به فعالیت بودند آخرین بقایای پل ساسانی اهواز را که زیر پل سیاه قرار داشت را از بین بردند. این اتفاق سبب شد تا اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان فعالیت لایه‌روبی‌ رودخانه کارون را زیر پل سیاه متوقف کند.

nike air force 1 low uv | Air Jordan 4 Retro "White Oreo" CT8527 - 100 , NETWORK-PRESIDENTS Store - nike zoom hypercross trainer turquoise gold rings

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ پل سیاه اهواز سال 1308 به منظور اتصال راه‌آهن سراسری از شمال به جنوب ایستگاه شرقی ـ غربی اهواز در حالی روی بقایای سد ساسانی شادروان اهواز ساخته شد که طی سالهای اخیر لایه‌روبی‌های رودخانه کارون آخرین باقیمانده از پل ساسانی اهواز را به‌شدت تخریب کرد.
 
«مجتبی گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا با بیان این مطلب به خبرگزاری CHN گفت:« از 5 سال گذشته تاکنون لایه‌روبی‌های متعددی در رودخانه کارون انجام گرفت که بیل‌های مکانیکی در حین عملیات لایه‌روبی آسیب جدی را به پل ساسانی وارد کردند».
 
او گفت:« این عملیات لایروبی به منظور پاکسازی رودخانه کارون بوده و هم‌اکنون نیز بخش‌ باقیمانده این پل ساسانی دچار آسیب جدی شده است. این درحالی است که در کتاب پل‌های تاریخی ایران از پل ساسانی اهواز که هم‌اکنون خرابه‌های آن زیر پل سیاه است به‌عنوان یک پل مهم چون شادروان شوشتر نام برده است»..
 
به‌گفته این فعال میراث‌فرهنگی، درحال‌حاضر اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان با بازدیدی که پل ساسانی اهواز داشت، عملیات لایه‌روبی سازمان عمران ساحل کارون را که با نظارت استانداری خوزستان انجام می‌گیرد را متوقف کرد.
 
به‌گزارش CHN، خرابه‌های پل ساسانی تا اوایل دوره اسلام و قرن سوم فعال بود. اما به مرور به‌دلیل نبود رسیدگی‌های لازم تخریب می‌شود. درحال‌حاضر وجود بندهای طبیعی در بستر رودخانه کارون باعث شد که رفت و آمد کشتی‌ها از جنوب به شمال و عکس آن به سهولت صورت نگیرد و کشتی‌ها ناگزیر بودند که بارانداز داشته باشند و به‌همین دلیل اهواز در طول تاریخ یک بندر مهم تاریخی بوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه