سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بنای تاریخی فلسطین به فهرست تخریبی‌های تهران می‌پیوندد - دست‌ها برای خداحافظی با خانه زند نوابی بالا رفتند

یادمان

بنای تاریخی فلسطین به فهرست تخریبی‌های تهران می‌پیوندد - دست‌ها برای خداحافظی با خانه زند نوابی بالا رفتند

خانه زندنوابی یک قدم دیگر تا ویرانی‌ بیشتر راه ندارد. دیوارهای آن با بلدوزر فرو ریخته و جای آن را حفاظ ‌های آهنی قرمز گرفته‌اند. این حفاظ ها نشان از تخریب قریب الوقوع خانه را می‌دهند. تهرانی‌ها مدت‌هاست که منتظر مردن این خانه تاریخی برای همیشه هستند. خانه‌ای که می‌توانست مرکز هنری و فرهنگی شود.

shock drop air force 1 full uv reactive | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike shoes with zoomx black friday night

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- مدت‌هاست که تهرانی‌ها منتظر تخریب خانه زندنوابی هستند. از آن زمان که زمزمه‌های خروج این خانه تاریخی از فهرست آثار ملی آغاز شد. دست‌های دوستداران میراث فرهنگی برای خداحافظی با این خانه تاریخی بالا رفت.
 
خانه تاریخی «زند نوابی» در ضلع شمال شرقی میدان فلسطین قرار دارد. این خانه حدود سال 1324 توسط «ولی زند نوابی» خریده شد و به نظر می رسد، بین سال های 1320 تا 1324 ساخته شده باشد. این بنای تاریخی اواخر سال 1385 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
 
مالکان خانه زندنوابی از دو سال پیش اقدام به خروج این اثر تاریخی از ثبت کردند. هرگز اسناد و اطلاعاتی مبنی بر خروج این خانه تاریخی از ثبت منتشر نشده است اما برخی از رسانه‌ها نوشتند که بخشی از خانه زندنوابی به حکم دیوان عدالت اداری از فهرست آثار تاریخی خط خورده است.
 
طی دو سال گذشته مالکان به صورت تدریجی این خانه را تخریب کردند. چند روز پیش نوبت دیوارها بود و اکنون به نظر می‌رسد، مرحله بعدی تخریب کامل خانه فرا رسیده است.
 
خانه‌ای که می‌توانست در صورت بازسازی تبدیل به نگارخانه یا مرکز هنری و فرهنگی شود، با معماری شاخص و دسترسی بسیار مناسب آن، اکنون آماده برای تخریب است. خانه‌ای که سال‌هاست در حافظه تمام کسانی که از میدان فلسطین گذر کرده‌اند، نقش بسته است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه