سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ایجاد فضای سبز در محوطه باستانی اهواز!

یادمان

ایجاد فضای سبز در محوطه باستانی اهواز!

شهرداری اهواز درحالی اقدام به ایجاد فضای سبز و برداشت خاک از محوطه شرق اهواز موسوم به پارک کوهساران کرد که بیش از یک سال از شناسایی مجموعه‌ قبرها و گوردخمه‌های تاریخی شرق اهواز می‌گذرد.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Air Jordan Sneakers

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ سال گذشته دوستداران و فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان درحالی یک محوطه از مجموعه قبرها و گوردخمه‌های تاریخی را شناسایی کردند که شهرداری در این مدت طی سه مرحله به این محوطه باستانی دست‌اندازی کرده است. آخرین اقدام این ارگان شهری گودبرداری و ساخت ترن هوایی در مهرماه سال جاری گزارش شد.
 
شنیده‌ها حاکی از آن است که اداره کل میراث‌فرهنگی پس از اطلاع از موضوع در محل حاضر شده و  اعلام کرده که این اقدام شهرداری خلاف ضوابط میراث‌فرهنگی است و هر چه سریعتر پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.
 
«مجتبی گهستونی» دبیر و سخنگوی انجمن تاریانا یکی از فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان است که برای نخستین بار محوطه شرق اهواز را شناسایی کرد. او اما به تازه‌ترین اقدام شهرداری اشاره می‌کند می‌گوید: شهرداری درحالی اقدام به ایجاد فضای سبز و برداشت خاک از محوطه باستانی کوهساران کرده که اداره میراث‌فرهنگی خوزستان چندین بار به شهرداری تذکر داده است که از هر گونه تعرض و تخریب در این محوطه پرهیز کند.
 
این فعال میراث‌فرهنگی ادامه می‌دهد، اما متاسفانه از زمان ارسال سه‌ نامه تذکر و هشدار میراث‌فرهنگی دو اتفاق ناخوشایند در محوطه رخ داد. به‌طوری که پس از نصب ترن هوایی تفریحی در جوار این سازه‌ها، چند روز پیش این ارگان شهری اقدام به ایجاد فضای سبز کرد. این اقدام که با برداشت خاک همراه بود سبب اعتراض دوستداران و فعالان میراث‌فرهنگی شد.
 
دوستداران و فعالان  میراث‌فرهنگی از اداره کل میراث فرهنگی درخواست کردند که اقدام قانونی و جدی را نسبت به فعالیت‌های شهرداری انجام دهد. همچنین از پژوهشکده باستان‌شناسی نیز درخواست شد پس از گذشت یک سال و نیم از شناسایی و معرفی این محوطه توسط دوستداران میراث‌فرهنگی وضعیت محوطه روشن شود.

یکی از باستان‌شناسان که برای بررسی شهر هرمز اردشیر سفر کرده بود از محوطه باستانی شرق اهواز نیز بازدید کرد. همچنین با دعوت انجمن میراث‌فرهنگی تاریانا دکتر علی رحمانی که در حوزه ژئوسایت‌های زمین باستان‌شناسی فعالیت‌های متعددی انجام داده دعوت شد که این متخصص زمین‌شناسی نیز پس از بازدید محوطه را بسیار مورد اهمیت عنوان و نگرانی خود را بابت تعرض‌های انجام شده اعلام کرد.
 
این متخصص زمین‌شناسسی، محوطه شناسایی شده را به لحاظ زمین شناختی دارای چینه‌بندی متقاطع، اشکال فرسایشی و مرزهای لایه‌بندی، یک ژئوسایت زمین باستان‌شناسی کم‌نظیر خواند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه