سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان با آبگیری سد کارون ۳ و وقوع سیلاب های زمستانی محوطه تاریخی آیاپیر زیر آب می‌رود

یادمان

با آبگیری سد کارون ۳ و وقوع سیلاب های زمستانی محوطه تاریخی آیاپیر زیر آب می‌رود

 

با نزدیک شدن شروع آبگیری سد کارون 3، یکی از سه پروژه بزرگ سدسازی در کشور از 10 آبان ماه سال جاری ، بخشی از محوطه باستانی آیاپیر که پشت سد قرار می گیرد، به زیر آب خواهد رفت. به گزارش «میراث خبر»، در جریان آبگیری و ساخت این سد عظیم، تنها پل معلق قاجاری ایران، یک قبرستان کوچک ایلامی و چند سنگ نگاره متعلق به دوره ایلامی نو که در محوطه تاریخی آیاپیر قرار دارد، پس از آب‌گیری این سد به زیر آب خواهد رفت. این در حالی است که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کماکان عملیات نجات بخشی محوطه باستانی آیاپیر را بدون نظارت رها کرده و هیچ برنامه خاصی برای حفظ این مجموعه ندارند.

به رغم آن که ۱۰ سال از شروع احداث سد کارون ۳ می گذرد اما مکاتبات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با مسئولان احداث سد به منظور نجات بخشی این آثار تنها از چند ماه گذشته آغاز شده است.

«مسعود آذرنوش»، رییس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت و گوی کوتاه خود با میراث خبر گفت: «اذعان داریم که سازمان در عملیات نجات بخشی آثار موجود در محوطه باستانی آیاپیر بسیار کند عمل کرده است در حالی که می بایست با برنامه ریزی دقیق تر و سرعت بیشتر ،عملیات نجات بخشی را سامان می دادیم.»

آذرنوش با تاکید بر این مطلب که سد کارون 3 یک پروژه عظیم میلیاردی است، بنابر این آبگیری آن حتی یک روز هم به تعویق نخواهد افتاد، یادآور شد: «تنها با نظارت کافی و سرعت هر چه بیشتر می توان عملیات باستان شناسی در آیاپیر، را به سامان رساند.

«حسن مقیمی»، مدیر امور قراردادها و اعتبارات سد کارون 3، نیزدر این زمینه به میراث خبر گفت: «از زمانی که متوجه شدیم پس از آبگیری سد؛ بخشی از آثار باستانی موجود در این منطقه، به زیر آب خواهد رفت، مکاتبات لازم را با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آغاز کردیم و تاکنون نیز تمام همکاری های لازم را با سازمان داشته ایم. سازمان میراث فرهنگی وگردشگری برای کاوش، حفاری و نجات بخشی آثار در منطقه، مبلغ 25 میلیون تومان برآورد هزینه کرده بود که ما آن را نیز پرداخت کردیم. علاوه بر این مبلغ، سایر هزینه ها، امکانات و تجهیزات لازم از قبیل اسکان، غذا و حمل و نقل را در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گروه باستان شناسی مستقر در آیاپیر قرار دادیم.»

به گفته یکی از دانشجویان باستان شناسی که در عملیات نجات بخشی آیاپیر در حوضه سد کارون 3 فعالیت دارد، این عملیات در قالب پروژه ملی آیاپیر از یک ماه گذشته به طور رسمی آغاز شده و تاکنون با کاوش در 2 قبر باستانی، تنها چندین شی سفالی ایلامی شناسایی شده است.

در حال حاضر هیچ یک از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نظارت خاصی بر عملیات مدیر پروژه ملی آیاپیر نداشته و به درستی نمی دانند که دقیقا پس از آبگیری سد چه آثاری به زیر آب خواهند رفت.

(خبرگزاری میراث خبر 26/7/1383)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه