سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قلعه تل در حال نابودی تدریجی - بنا در حال کوچک شدن است

یادمان

قلعه تل در حال نابودی تدریجی - بنا در حال کوچک شدن است

خبرگزاری مهر: قلعه محمدتقی خان چهارلنگ که تاریخ و میراثی از شیوه زندگی مردمان ایل بختیاری در آن نهفته است به علت بی توجهی های فراوان در حال نابودی تدریجی است.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | 30 Winter Outfit Ideas to Kill It in 2020 - Best Outfits of Ignited Woman 2019

به گزارش خبرنگار مهر، خوزستان به علت وجود و تنوع قومیت های فراوانی که دارد در گوشه گوشه آن می توان آثار زندگی عشایر عرب و بختیاری را در آن دید ولی متاسفانه اقدامات جدی برای حفظ قدمت و تاریخ نهفته در برخی اماکن تاریخی دیده نشده است.

یکی از این مناطق قلعه محمدتقی خان چهارلنگ در قلعه تل شهرستان باغملک است که زمانی در آن یکی از خوانین بختیاری حکمرانی می کرد و این قلعه تاریخی هم اکنون در حال مرگ تدریجی است.
 
بخشی از قلعه تل

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در این خصوص عنوان می کند: انجام مطالعات تکمیلی، اختصاص اعتبار کافی برای خواناسازی، پی کنی، مرمت دائمی، حفاظت، نورپردازی علمی و نصب تابلو راهنما در بخشهای مختلف بنا از ضروریات بهره برداری صحیح از قلعه محمد تقی خان چهارلنگ در شهر قلعه تل است.

مجتبی گهستونی عنوان کرد: با توجه به اعتبارات قابل توجهی که در سالهای گذشته برای مرمت قلعه تل صورت گرفت و مرمتی که پس از مدتی به حال خود رها شد اعتبار اختصاص داده شده فعلی مصداق شیره مالیدن بر سر است زیرا بنایی به این بزرگی باید مرمت و حفاظت پی در پی داشته باشد چرا که با رها شدن بنا، سالهای دیگر باید هزینه های بیشتری صرف بنا کرد.
 
ساخت و ساز در حریم قلعه تل

وی افزود: در حال حاضر با بودجه 50 میلیونی که برای کف سازی به قلعه اختصاص داده شده حتی آنها نمی توانند خوانا سازی را انجام دهند و ناچارند بخشی از سازه ها را زیر کف پوش در حال اجرا پنهان کنند تا شاید سالیان بعد کارشناسان دیگر آن را خواناسازی کنند.

گهستونی ادامه داد: با مشاهده عکسهای قدیمی این بنا متوجه می شویم که بنای قدیمی بزرگتر از بنای فعلی بوده که باید با انجام بررسیهای باستان شناسی و کاوش به این موضوع دست پیدا کنند که آیا بنا به مرور زمان تخریب شده یا برای رونمایی از آن نیاز به کاوش است.
 
ساخت کانال آب در حریم قلعه تل

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: در سال 1388 بعد از درخواست شورای شهر و شهرداری قلعه تل برای ساخت و سازهایی در اطراف قلعه تل از سوی شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اجرای پروژه توسعه ای در اطراف قلعه موافقت شد که به رغم تاکید اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به کارفرما برای رعایت ضوابط میراثی متاسفانه دخل و تصرف هایی در حریم این اثر ثبت شده ملی صورت گرفته است.

گهستونی افزود: از سوی دیگر با توجه به مشاهدات نه چندان دور اهالی که از وجود چشمه سار و قنات در اطراف قلعه خبر می دهند ضرورت تعین حریم بنا و محوطه پیرامونی که با ساخت و سازها و تعرضهای بی شمار مواجه بوده بسیار است.
 
 
 
وی توضیح داد: قلعه تل محل حکومت محمدتقی خان چهارلنگ بختیاری و فتحعلی خان قاجار بود و حدود قلمرو آن شامل بخشهایی از خوزستان بوده و فریدون شهر اصفهان نیز محل ییلاقی این حکومت بوده است.

گهستونی ادامه داد: قلعه و حکومت محمد تقی‌خان چهارلنگ مورد توجه گردشگران اروپایی قرار داشت و افرادی چون بارن دبد، لایارد و راولین سن از این قلعه دیدن کرده‌اند. تحلیل تاریخی این افراد نشان می دهد که انگلیسیها قصد داشته اند محمدتقی‌ خان چهارلنگ را به جای رضاخان به حکومت ایران برسانند.

این قلعه بر روی تپه ای باستانی در مرکز شهر قلعه تل قرار دارد و وجه تسمیه شهر قلعه ‌تل وجود این قلعه در آن است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه