سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان محوطه تاریخی کل کلل زیر تیغ غارتگران میراث فرهنگی

یادمان

محوطه تاریخی کل کلل زیر تیغ غارتگران میراث فرهنگی

درحالی که محوطه تاریخی و باستانی کل کلل از توابع شهرستان باغملک از جمله محوطه های تاریخی بسیار مهم استان خوزستان است اما با بی مهری مسئولان میراث فرهنگی، زیر تیغ غارتگران قرار گرفته.

shock drop air force 1 full uv reactive | 『アディダス』に分類された記事一覧

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی - محوطه تاریخی و باستانی کل کلل بخش میداود از توابع شهرستان باغملک از جمله محوطه های تاریخی بسیار مهم استان خوزستان است.
 
این محوطه درچند صد متری روستا های سرله و دالون قرار دارد و جاده آسفالت که راه عبور اهالی این روستاها و سایر روستاهای دیگر است از وسط این محوطه می گذرد و محوطه را به دو قسمت بالای جاده و پایین جاده تقسیم کرده است.
 
این محوطه حدود 50 الی 60 هکتار مساحت دارد و بر اساس مشاهدات عینی و شواهد سطحی موجود، قدمت این محوطه تاریخی به دوره ساسانی تا اسلامی باز می گردد.
 
محوطه کل کلل میداود در چند سال گذشته توسط دوستداران میراث فرهنگی باغملک کشف و به اداره میراث فرهنگی باغملک معرفی شده است. اثار بناها و وفور سفالینه های شکسته شده در این محوطه و همچنین وجود سازه های مهم آبی و چندین سنگ آسیاب آبی حکایت از روزگاری پر رونق برای این شهر تاریخی دارد.
 
با وجود آنکه مشابه این محوطه تاریخی در این شهرستان مشاهده و کشف نشده، طی دو سال گذشته مورد بی مهری و بی توجهی اداره میراث فرهنگی باغملک قرار گرفته و صدمات عمده ای به این اثر تاریخی و باستانی وارد شده است. چنانکه در سال 93 حفاری های غیر مجاز و تعرضات فراوانی از طریق افراد سود جوو برخی کشاورزان آن منطقه به نقاط مختلف این اثر منحصر به فرد وارد شده است و در سال 94 نیز در محوطه پایین جاده بر اساس تصاویر طبقه بندی شده مربوط به قبل از تخریب و بعد از تخریب چند تپه تاریخی مهم به کلی تخریب و تسطیح و تبدیل به زمین های کشاورزی شده است.
 
سایر تپه ها که از گذشته تاکنون هیچ گونه کشت و زراعتی در آنها صورت نمی گرفت نیز مورد تعرض قرار گرفته و تبدیل به زمین های کشاورزی شده اند.
 
همچنین در همین محوطه دو سنگ آسیاب که تصویر آنها موجود است مفقود شدند و از سوی مسئولین امر اقدام خاصی در این خصوص انجام نشده است.
 
حتا در محوطه بالای جاده، شخصی اقدام به حفر چاه آب به صورت غیر مجاز به عمق 24 متر در عرصه اصلی اثر نموده است که هیچ گونه اقدامی برای جلوگیری و ممانعت از آن صورت نگرفته و به نظر می رسد متولیان امر در خواب غفلت فرو رفته اند.
 
حال این موضوع قابل تامل است که با وجود جاده دسترسی مناسب شاهد تخریب این آثار تاریخی و نابودی آنها هستیم، پس چگونه می توان انتظار داشت وضعیت آثار تاریخی که جاده دسترسی ندارند خوب باشد؟
 
این نکته نیز حائز اهمیت است؛ حفاظت و حراست از اثار تاریخی و فرهنگی از جمله وظایف اصلی و ذاتی میراث فرهنگی به شمار می‌رود که در خصوص این محوطه اقدام ارزنده ای صورت نگرفته. در صورتی که روند بی توجهی به محوطه های تاریخی باغملک اینگونه ئیش رود و کمترین تلاشی برای شناسایی، کاوش و نجات بخشی آن انجام نشود نمی توان به حفظ و احیای آن چشم داشت و باید در سالهای آینده به نظاره نابودی و غارت آن نشست.

مجتبی گهستونی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه