سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان «کتیبه پَرنوشته» در معرض خطر آبگیری

یادمان

«کتیبه پَرنوشته» در معرض خطر آبگیری

کتیبه پَرنوشته یکی از آثار دوره اسلامی روستای پَرنوشته مسجد سلیمان است که در معرض آبگیری سد گتوند علیا قرار گرفته است. درحال‌حاضر بیش از ۸۰ درصد از این روستا به زیر آب رفته است. اما هنوز تعدادی آثار وجود دارند که به‌زیر آب نرفته‌اند و در انتظار نجات‌بخشی متولیان میراث‌فرهنگی هستند.

nike air force 1 low uv | Latest Air Jordan 1 Mid GS Canvas Pink/Tan/Soft Yellow/Lime Green/White 2021 For Sale DJ0338 - 100 - nike sb satire canvas grey and blue dress

خبرگزاری ‌میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ پَرنوشته یکی از روستاهای توابع شهرستان مسجدسلیمان است که به‌دلیل واقع شدن در محدوده سد گتوند علیا بیش از 80 درصد از آن به زیر آب رفته است. با این حال در بخش‌های باقیمانده از این روستا آثاری دیده می‌شود که نیازمند نجات‌بخشی و حفاظت اضطراری است.
 
«مجتبی‌گهستونی» دبیر انجمن تاریانا معتقد است، آبگیری سد گتوند علیا سبب شده که بخش‌های عمده‌ای از روستای پرنوشته و قبرستان قدیمی آن به‌زیر آب رود.
 
او می‌گوید: «روستای پرنوشته اما دارای آثار تاریخی زیادی است که در معرض خطر آبگیری هستند. در این میان کتیبه دوره اسلامی و به‌خط کوفی پرنوشته به‌دلیل یادگاری‌نویسی‌های متعدد دچار آسیب‌های فراوانی شده که نیازمند حفاظت و مرمت اضطراری است.»

 
این فعال میراث‌فرهنگی استان خوزستان معتقد است، آثار روستای پرنوشته در شرایطی قرار دارند که نیاز به بررسی‌های باستان‌شناسی در آن ضروری است. به‌طوری‌که اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان می‌تواند با اعزام هیاتی از باستان‌شناسان به بررسی منطقه بپردازد و زمینه انتقال این کتیبه به مکانی امن را فراهم کند.
 
این‌درحالی است که دوستداران میراث‌فرهنگی در سالهای گذشته با فعال شدن ساخت سد گتوند تاکید بسیاری در حفاظت و نجات‌بخشی آثاری محدوده مخزن سد گتوند داشتند. به‌طوری‌که هیات‌های باستان‌شناسی زیادی هم برای بررسی و شناسایی از این آثار اعزام شدند. هرچند که تاکنون گزارش جامعی از فعالیت‌های نجات بخشی آثار از سوی پژوهشکده باستان‌شناسی منتشر نشده است.
 
گهستونی می‌گوید: «مردم هر روز شاهد آبگیری بسیاری از محوطه‌ها و آثاری بودند که هیچگونه عملیات نجات‌بخشی روی آن‌ها صورت نگرفته است. با این وجود کتیبه پرنوشته و شیرهای سنگی آب ماهیک هنوز غرق نشده‌اند و انتظار می‌رود سازمان میراث‌فرهنگی با همکاری شرکت آب‌نیرو به عنوان متولی ساخت سد برای نجات‌بخشی هر چه سریعتر این آثار اقدام کند.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه