سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حفر تونل 20 متری برای دستیابی به گنج در تپه تاریخی رامهرمز

یادمان

حفر تونل 20 متری برای دستیابی به گنج در تپه تاریخی رامهرمز

حفاران غیرمجاز به محوطه‌ای باستانی برمک بنای بازمانده از دوره‌ی ایلامی که در جنوب شهر رامهرمز واقع شده هجوم آورده و به قصد دستیابی به گنجینه زیورآلات تونلی با ابعاد چهارمتر عمودی و بیست متر افقی حفاری کرده‌اند.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Adidas Superstar Cloud White/Core Black - Core Black FV2819 - james harden adidas commercial 2018 schedule 2017

به گزارش خبرنگار مهر، تل برمی یا برمک محوطه‌ای باستانی و بازمانده از دوره‌ی عیلامی است که در جنوب شهر رامهرمز و در نزدیکی آبادی کیمه قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان باور دارند این تپه شهری عیلامی بوده که در زیر خاک مدفون شده است و می تواند رمزگشای تاریخ ایلامی باشد.

مطالعات باستانی توسط باستان شناسان خارجی، دوران استقرار جمعیت در این تپه را، شوش متاخر (هزاره پنجم پیش از میلاد) هزاره سوم پیش از میلاد، ایلامی نو(نیمه اول هزاره پیش از میلاد) هخامنشی، سلوکی، پارتی، ساسانی و اسلامی، تاریخ گذاری کرده‌اند. در سالهای نخستین جنگ تحمیلی، مردم از نقاط مورد حمله به سکونت روی این تپه روی آوردند و به مرور زمان به عنوان ساکنان "روستای تل برمی" پذیرفته شدند.

ارائه خدمات شهری نظیر لوله کشی آب و گاز نخستین گام‌ها به سوی تخریب این محوطه تاریخی بود که با حفاری‌های غیرمجاز مردم و ساکنین همراه شد و هم‌اکنون صدها گودال در خانه‌های ساکنین تل برمی حفر شده است.

طی این اتفاقات دو خانه نیز پلمب شده که در یکی حفاری و خاکبرداری انجام می‌شده و خاک حاصل به خانه دوم انتقال می‌یافته است. اما عملیات حفاری که طی یک ماه گذشته انجام شده در روزهای اخیر توجه‌ها را به خود جلب کرده است. در حفاری انجام شده آثار تخریب سفال توسط حفاران نیز دیده شده است. حفاران و قاچاقچیان به سفال توجهی نشان نداده و به دنبال زیورآلات هستند. به احتمال زیاد کشف گنجینه‌ای در سال 1386 منجر به جلب توجه هرچه بیشتر حفاران به این محوطه شده است. اکنون تعدادی از حفاران شناسایی شده و بازداشت شده‌اند.

مجتبی گهستونی، سخنگوی انجمن دوست داران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان، نبود یگان حفاظت میراث فرهنگی در این محوطه ارزشمند تاریخی را علت رخ دادن این اتفاق دانست.

وی گفت: دوست‌داران میراث فرهنگی و حتی نیروهای یگان حفاظت جرأت حضور در این محوطه را ندارند چرا که مورد تعرض نیروهای غیرقانونی قرار می گیرند.

وی حتی از آسیب دیدن خودروی یگان حفاظت و تلاش برای آتش زدن این خودرو توسط نیروهای متخلف خبر داد و گفت: پیش از این نیز تل برمی بارها آماج دستبردهای حفاران غیرمجاز قرارگرفته بود اما اقدام خاصی جهت پیشگیری از اتفاقات مشابه انجام نشده است.

وی معتقد است که تعیین حریم این محوطه در سه چهار ماه گذشته توسط سازمان میراث فرهنگی اقدام مثبتی بوده اما منجر به جلب توجه بیشتر حفاران شده است.

گهستونی گفت: سازمان میراث فرهنگی چندین بار از استانداری و معاونت برنامه‌ریزی درخواست اعتبار کرده تا برای تملک این محوطه تاریخی اقدام کند و پس از کاوش موزه‌ای از اشیای موجود دراین محوطه تاریخی احداث کند اما تاکنون چنین اتفاقی نیافتاده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه