سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مالک با حکم دادستانی سرای‌ عجم را تخریب کرد!

یادمان

مالک با حکم دادستانی سرای‌ عجم را تخریب کرد!

مالک سرای عجم با حکم دادستانی اهواز بیش از ۸۰ درصد از بنای تاریخی سرای عجم را تخریب کرد. این تخریب از شب گذشته آغاز شده و یگان حفاظت ، متولیان و دوستداران و فعالان میراث‌فرهنگی نتوانستند مانع از این اقدام شوند.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Air Jordan Release Dates 2020

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ دوستداران میراث‌فرهنگی اهواز درحالی از تخریب کامل سرای عجم خبر می‌دهند که آن‌ها معتقدند اداره میراث‌فرهنگی خوزستان هفته گذشته با اختصاص 700 میلیون بودجه اقدام به تاسیس کارگاه مرمت در این بنای تاریخی کردند. اما گویا مالک بنا حکم تخریب این بنای تاریخی را از دادستانی اهواز گرفته و از شب گذشته اقدام به تخریب کرده است.
 
«مجتبی ‌گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا اهواز با بیان این مطلب می‌گوید: آقای مهدیان مالک‌سرای عجم از شب گذشته شروع به تخریب سرای عجم کرده است.
 
او می‌گوید: متولیان و دوستداران میراث‌فرهنگی با اطلاع از این موضوع صبح امروز در محل حاضر شدند. اما مالک با نشان دادن حکم تخریب از دادستانی مانع از دخالت مسئولان اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان شد. درحال‌حاضر نیز تخریب بنا ادامه دارد.
 
گهستونی با تاکید بر اینکه بیش از 80 درصد از سرای عجم تخریب شده ادامه داد: تخریب اتاق و سقف‌های سرای عجم درحالی به‌طور کامل انجام گرفته که مالک قصد دارد پس از تخریب کامل به گودبرداری زمین سرای عجم بپردازد.
 
این درحالی است که به‌گفته این فعال میراث‌فرهنگی، اداره میراث‌فرهنگی خوزستان هفته‌ گذشته با اختصاص بودجه 700 میلیونی  و برداشت بخشی از ایوان اقدام به تاسیس کارگاه مرمت کرده است. با این حال مالک در نبود عوامل میراث‌فرهنگی اقدام به تعویض قفل درها کرد تا مانع از ورود کارشناسان میراث‌فرهنگی شود.
 
 سرای عجم متعلق به آقای عجم شهردار اهواز در دوران پهلوی بوده که بیش از 80 سال قدمت دارد. این بنای تاریخی در سال 1382 با شماره 10875 به ثبت ملی رسید. این بنا در گذشته هم به عنوان یکی از کاروانسراهای شیخ خزعل بوده و کاربری بازار هم داشته‌است اما در حال حاضر به عنوان انبار از آن استفاده می‌شود. بنای سرای عجم از لحاظ معماری منحصر به فرد و بنایی یک طبقه، دارای آجر چینی، ستون‌های حجاری شده، حجره‌های متعدد، سنگ‌فرش و در و پنجره چوبی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه