سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان راه‌آهن اهواز از نگهداری بنای تاریخی‌اش ناتوان‌ است

یادمان

راه‌آهن اهواز از نگهداری بنای تاریخی‌اش ناتوان‌ است

تخریب‌های مستمر ساختمان قدیمی اهواز طی سالهای متمادی، بارها سبب اعتراض فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی خوزستان نسبت به نوع مدیریت و حفاظت شرکت راه‌آهن اهواز از این بنای تاریخی شد. این ساختمان که متعلق به شرکت‌ راه‌آهن است گفته می‌شود هم‌اکنون در شرایط نامناسبی به‌سر می‌برد.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - ken griffey nike swingman shoes sale 2017

خبرگزاری‌میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان با توجه به شرایطی که برای بنای قدیمی راه‌آهن اهواز بوجود آمده، تخریب این ساختمان را پشت پا زدن به معماری و هویت فرهنگی این شهرستان می‌دانند.
 
در این رابطه «مجتبی‌گهستونی»دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان از تخریب پی در پی بناهای بار ارزش اهواز، از ناتوانی راه آهن جنوب در نگهداری و بهره‌برداری درست و صحیح بناهایی که ارزش فرهنگی و تاریخی دارند و در اختیار آنان است انتقاد شدید کرد.
 
 گهستونی گفت: راه آهن جنوب نه تنها بسیاری از بناهای قدیمی با ارزش تحت مالکیت خود را در سطح استان رها کرده بلکه با نادیده گرفتن ارزش‌های تاریخی و فرهنگی بناهایی متعددی چون، هشت بنگله‌های اهواز، بنای باشگاه راه آهن در ابتدای غربی پل نادری و ساختمان زیبای راه آهن اهوار در امانیه که نزدیک به یک قرن از عمر آن می گذرد مورد تهدید جدی قرار داده است. 
 
 
او با اشاره بر اینکه مسئولان راه‌آهن جنوب در حفظ بخشی از تاریخ به‌جا مانده از صنعت حمل و نقل ریلی ناتوان هستند ادامه داد: جای تعجب است که چرا برخی مسئولان استان خوزستان راه حل برخی از مشکلات را  تخریب بناهای تاریخی می‌دانند. درحالی که می‌توانند جایگزین دیگری در خارج از محدوه شهری بنا برای فعالیت‌های خود ایجاد کنند.
 
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان احتمال تخریب ساختمان فعلی ایستگاه راه آهن اهواز و احداث ساختمان جدید را هم‌اکنون مهمترین نگرانی دوستداران میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد و انجام آن را نشان از بی‌توجهی به میراث‌فرهنگی مسئولان مربوطه برای پاک کردن هویت فرهنگی و تاریخی بناهای بار ارزشی همچون راه آهن که سر منشا تحولات گوناگون در یک قرن اخیر بوده دانست.
 
گهستونی در حالی از اجرای فاز دوم مطالعات پروژه احداث ساختمان ایستگاه اهواز سخن می گوید که اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه حدود 10 میلیارد تومان است. این درحالی است که به‌گفته او، راه آهن جنوب اهواز  تاکنون هیچ تلاشی برای مستند نگاری تاریخ راه آهن جنوب انجام نداده است. به گونه‌ای که انجمن تاریانا با پیشنهاد ایجاد موزه به شهردار وقت منطقه دو، موضوع را با مدیر کل سابق درمیان گذاشت و چندین جلسه هم برگزار کرد اما در نهایت به‌هیچ نتیجه‌ای نرسید.
 
او گفت: دوستداران میراث فرهنگی خوزستان پس از اطلاع از تخریب ساختمان راه آهن اهواز در آینده پیشنهاد دادند که ایستگاه فعلی راه آهن اهواز به علت اینکه در درون شهر واقع است و با توجه به گسترش شهر اهواز به خارج شهر منتقل شود و خطوط جدید برای عبور و مرور قطارها از خارج محدوده ی شهر اهواز طراحی شود.
 
این فعال میراث فرهنگی بیان کرد: از ایستگاه فعلی به عنوان "موزه ی راه آهن خوزستان" استفاده شود و حتی به قول بعضی افراد از خطوط راه آهن فعلی که از مناطق مهم اهواز عبور می کند به عنوان خطوط "قطار زمینی شهری" استفاده شود و ایستگاه فعلی به عنوان ایستگاه اصلی "قطار زمینی شهری" مورد استفاده قرار گیرد.
 
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در پایان با اشاره به اینکه در شهرهای بسیاری از کشور از بناهای تاریخی و فرهنگی بهره برداری های تاریخی مرتبط صورت می گیرد از مدیران راه آهن خواست که با استفاده از تجربیات استان های موفق نقش خود را در توجه به موضوعات فرهنگی بیشتر کنند و اجازه ندهند تا با دستان خودشان بخشی ار تاریخ راه آهن محو شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه