سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان هیچ کس نمی‌تواند «سرای عجم» را تخریب کند

یادمان

هیچ کس نمی‌تواند «سرای عجم» را تخریب کند

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان گفت: هیچ کس نمی‌تواند «سرای عجم» را تخریب کند.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | PUMA MB.01 Release Date , RegistroaraldicoShops , gray high top nike shoes for girls 2019

افشین حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، اظهار کرد: «سرای عجم» سر جایش است و تخریب نمی‌شود و هر کسی که بخواهد آسیبی به «سرای عجم» برساند مطمئن باشید طبق مواد 158 تا 569 قانون مجازات اسلامی با او برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: این بنای تاریخی اثری فاخر و ارزشمند است و ما آماده‌ایم که فضای «سرای عجم» را هر چه زودتر مرمت کنیم تا مردم از آن استفاده فرهنگی کنند.

حیدری تصریح کرد: حتی اگر کسی از شهرداری مجوز تخریب گرفته باشد آن مجوز خلاف قانون است و شهرداری حق دادن مجوز پروانه ساختمانی را ندارد و اگر نیاز باشد ما مسؤولی را هم که چنین کاری را انجام داده باشد به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم تا با او برخورد شود.

به گزارش ایسنا، سرای عجم بنای تاریخی در مرکز شهر اهواز است که در سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۸۷۵ به ثبت ملی رسید. این بنا در گذشته هم به عنوان یکی از کاروانسراهای شیخ خزعل بوده و هم بازار و در حال حاضر به عنوان انبار از آن استفاده می‌شود. بنای سرای عجم از لحاظ معماری منحصر به فرد و بنایی یک طبقه است و دارای آجر چینی، ستون‌های حجاری شده، حجره‌های متعدد، سنگ‌فرش و در و پنجره چوبی است. این بنا بارها توسط مالکش مورد تعرض قرار گرفت به طوری که بخش‌هایی از آن به صورت شبانه تخریب شد. آخرین تعرض به این بنا در شهریور ۱۳۹۲ بود که توسط نیروهای میراث فرهنگی و جمعی از دوستداران میراث فرهنگی اهواز متوقف شد.

این بنا در خیابان پشتی خانه دادرس اهواز واقع است. سرای عجم که در خیابان آزادگان اهواز «۲۴ متری» قرار دارد در تملک شخصی است که بالکن مهدیان را برای همیشه تخریب کرد و قصد تخریب سرای عجم را نیز دارد. مالک آن به این بهانه که در هنگام ثبت از وی اجازه کسب نشده قصد خارج کردن آن از فهرست آثار ملی را دارد. در حالی که سازمان میراث فرهنگی در هر استان موظف است نسبت به ثبت و حفاظت بناهای واقع در محدوده بافت تاریخی شهر، ابلاغ به شهرداری و شورای شهر و احیای بافت‌های تاریخی اقدام کند اما سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان نیز برای این بنا که از خانه دادرس هم بیشتر در معرض خطر است هیچ گونه اقدام مرمتی و یا صرف هزینه نکرده است. تا سال ۱۳۸۹ بخشی از این بنا تخریب شده و مالک قصد تخریب کل بنا و ساختن ساختمانی جدید را در محل آن داشته است. سرای عجم از جمله بناهای در معرض خطر است که با ادامه روند تخریب پیش بینی می‌شود در آینده تخریب خواهد شد ضمن آن که مالک بنا سابقه تخریب بالکن مهدیان را در کارنامه خود دارد.

سرای عجم به تقاضا و پیگیری مستقل مالک از فهرست ثبت آثار ملی خارج شد. بعد از این که مالک خصوصی این بنای تاریخی به نامه ۶۰ دوستدار میراث فرهنگی مبنی بر درخواست عدم تخریب سرا روی خوش نشان نداد، «کمپین ممانعت از تخریب بنای تاریخی سرای عجم» در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و جنبش‌های مدنی راه‌اندازی شده است.

مالک بنای تاریخی سرای عجم اهواز ظهر روز یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ قصد تخریب این بنا را داشت اما مداخله کسبه این سرا و نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مانع از انجام این کار شد. تاکنون بخشی از هلالی‌ها و ستون‌های این بنا تخریب شده است. همچنین مالک این بنا در ۱۳ فروردین ۱۳۹۲ به دلیل خلوت بودن شهر توسط عده‌ای یکی از طاق‌های سرای عجم را تخریب کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه