سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تصاحب محوطه باستانی دوره ایلامی با زدوخورد

یادمان

تصاحب محوطه باستانی دوره ایلامی با زدوخورد

برگرفته از همشهری آنلاین
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حالی به خوزستان سفر کرد که در چند کیلومتری دزفول در شهرستان اندیمشک همان داستان هفته گذشته در بافت تاریخی شیراز تکرار شد.
اتفاق اندیمشک البته اندکی متفاوت با شیراز بود. وجه اشتراک هجوم به محوطه باستانی لور با اتفاق بافت تاریخی شیراز، کتک‌زدن دوستداران میراث فرهنگی و اعضای یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی است.خبرگزاری میراث فرهنگی در گزارشی که از اتفاق اندیمشک منتشر کرد به این موضوع اشاره کرد که تعدادی از اعضای تعاونی مسکن فرهنگیان اندیمشک پس از مضروب کردن نیروهای یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی، محوطه باستانی لور را تصرف کردند.
مجوز واگذاری ۵ هکتار از اراضی محوطه باستانی لور در سال۸۸ و توسط مدیران وقت سازمان میراث‌فرهنگی صورت گرفت.

•کلنگ‌زنی محوطه باستانی برای ساخت‌وساز
براساس این گزارش، محوطه باستانی لور که قدمت آن به دوره ایلام میانه و ساسانی تا دوره‌های تاریخی بازمی‌گردد سال88 توسط مدیران وقت شهرستان اندیمشک و مسئولان استان خوزستان به فردی واگذار شد و او نیز اراضی باد آورده را که یک محوطه باستانی با ارزش در اندیمشک است به مبلغ یک میلیارد تومان به تعاونی مسکن فرهنگیان فروخت و این تعاونی نیز بخش‌هایی از زمین‌های آن‌را به اعضای خود فروخت.

آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی به خبرگزاری میراث فرهنگی خبر دادند، چند شب قبل فرهنگیان شهرستان اندیمشک با تصاحب محوطه باستانی لور درحالی به خط‌کشی و کلنگ‌زنی این منطقه پرداختند که حتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی هم نتوانست مانع از کلنگ‌زنی و تخریب این محوطه توسط اعضای تعاونی فرهنگیان اندیمشک شود.فعالان میراث فرهنگی حتی خبر داده‌اند که وقتی نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی خواستند جلوی کلنگ‌زنی و خط‌کشی این افراد را بگیرند مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند.

مجتبی‌ گهستونی فعال میراث فرهنگی در خوزستان درخصوص این اتفاق می‌گوید: تخریب‌کنندگان این محوطه حتی اعضای یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی را که خواستند از وارد شدن تخریب به این محوطه باستانی کشور جلوگیری کنند کتک زدند.
به گفته گهستونی، اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان، هم‌اکنون درحال پیگیری تعرض‌ به محوطه باستانی لور و ضرب و شتم نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی است.

گهستونی می‌گوید: درحال‌حاضر 200نفر از خریداران عضو تعاونی مسکن اندیمشک که در سال88 برای گرفتن یک قطعه از اراضی محوطه باستانی لور مبلغ 5میلیون تومان پرداخت کردند خواستار ساخت‌و ساز و تحویل خانه‌های خود هستند و مدیران شهری اندیمشک هم گفته‌اند که طرح مسکن محوطه باستانی لور باید به سرعت اجرایی شود.

•فروختن محوطه باستانی ثبت ملی شده
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است که فرماندار اندیمشک معتقد است تعاونی فرهنگیان دارای مجوز است و میراث‌فرهنگی نباید مانع از ساخت‌وسازها شود.گهستونی می‌گوید: صدور مجوز واگذاری محوطه باستانی لور توسط روسای قبلی میراث‌فرهنگی شهرستان اندیمشک و بدون توجه به‌نظرات کارشناسی صورت گرفته است.

ایزدمهر مدیر اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اندیمشک نیز پیش‌تر با اشاره به تخلف و کوتاهی مدیران قبلی میراث فرهنگی در اندیمشک، گفته بود: مدیران قبلی به‌دلیل سوء‌مدیریت در سال88 درحالی اقدام به صدور مجوز برای واگذاری این محوطه کردند و دست به یک تخلف اداری زدند که این محوطه در تملک دولت و ثبت آثار ملی کشور بود.به گفته او، محوطه‌ باستانی لور به‌صورت شبانه‌روزی توسط پایگاه‌های یگان حفاظت رصد می‌شود و هیچ شخصی اعم از حقیقی و حقوقی حق ساخت‌وساز در این محوطه را ندارد.

براساس این گزارش، محوطه باستانی لور در شهرستان اندیمشک از چندین لایه تاریخی تشکیل شده و بررسی باستان‌شناس‌ها مشخص کرده که آثاری از دوره ایلام میانه، دوره تاریخی و دوره متاخر اسلامی در این محوطه وجود دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه