سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پل بکان زیر آب رفت

یادمان

پل بکان زیر آب رفت

مسؤول انجمن دوستدار میراث فرهنگی بهبهان گفت: عظمت پل بکان در نوع معماری آن نهفته است.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | GUCCI for Women , FaoswalimShops

دولتی مختاران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهارکرد:‌ قدیمی‌ترین آثار به جای مانده از دوران ساسانی در بهبهان از نظر ارتباطی چندین پل است که یکی از آن‌ها پل بکان یا پل کسری است. این پل را پدر انوشیروان یعنی قباد ساسانی ساخته است.

وی افزود: قبل از این‌که سازمان میراث فرهنگی به وجود بیاید این پل با شماره 44 به ثبت تاریخی رسید.

مختاران توضیح داد: این پل تشکیل شده از هفت طاق و مصالحی همچون سنگ تیشه‌ای، سنگ رودخانه‌ و ساروج است. در طبقات پل و پایه‌های پل از سرب مذاب در میان لایه‌های ستون استفاده شده تا استحکام آن در برابر ارتعاشات و همچنین سرما و گرما حفظ شود و لطمه‌ای به پل وارد نشود.

او اضافه کرد: براساس آن چه که تاریخ‌نویسان گفته‌اند قطر دهانه‌های این پل هر کدام در حدود 4 در 4 و به‌ صورت مربعی بیرون آمده است تا ضخامت آن بتواند سنگینی پل را حفظ کند.

مختاران توضیح داد: یکی از ویژگی‌های جالب پل این است که علاوه بر پل بودن سد نیز هست و طوری ساخته شده که آب جمع شده در پشت آن می‌تواند آب قنات‌های مورد استفاده برای کشاورزی را بالا بیاورد.


این دوستدار میراث فرهنگی بیان کرد: بزرگ‌ترین طاق این پل به گونه‌ای است که می‌گویند یک شتر با بار آن می‌تواند از آن عبور کند.


وی بیان کرد: بعد از ظهور اسلام در کنار این پل مسجدی به نام مسجد بکان ساخته شد و بعدها حضرت امام رضا(ع) در سال 201 هجری هنگام عبور از بهبهان به طرف اصفهان در این مسجد نماز خواند که به خاطر حضور معنوی ایشان این مسجد به صورت قدمگاه درآمد. این قدمگاه دقیقا در سمت جنوبی پل واقع شده و حدوداً به فاصله چهار متری از پل قرار دارد و یکی از مناره‌های این مسجد هنوز برقرار است.

مختاران گفت: در زمان عزالدوله دیلمی این پل مرمت شد و مورد استفاده قرار گرفت ولی در زمان اسماعیلیان و سلجوقیان مورد هجوم قرارگرفت و همچنین در زلزله‌ای در سال 458 هجری به وجود آمد و بر اثر عوامل دیگری همچون شکستن سد و سیلاب شدید قسمت بالای پل تخریب شد.

وی ادامه داد: الان ستون‌های این پل به جا مانده است اما به دلیل احداث سد شهدا و دریاچه پشت ‌آن بیشتر آثار پل به زیر آب رفته است.

او توضیح داد: گردشگران، دانشجویان، باستان‌شناسان و غیره خصوصاً در فصل بهار به این منطقه می‌آیند. این منطقه یک مجموعه فرهنگی است که آثار باستانی دیگری نیز دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه