سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مجوز ساخت دامپروری در محوطه تاریخی اشکانی

یادمان

مجوز ساخت دامپروری در محوطه تاریخی اشکانی

برگرفته از همشهری

در گوشه‌وکنار استان‌های جنوبی کشور به‌خصوص خوزستان به‌دلیل تاریخ دیرینه‌ این سرزمین می‌توان محوطه‌ها و بناهای تاریخی زیادی را یافت که هرازگاهی به دلایلی چون ضعف در حفاظت، عدم‌مرمت و بی‌توجهی، دچار دستخوردگی‌های بسیاری می‌شوند.

در جدیدترین نمونه‌ها می‌توان به کشف محوطه‌ای تاریخی که احتمال می‌رود مربوط به دوره اشکانی باشد در مسجد سلیمان اشاره کرد.

اواخر هفته گذشته در منطقه «16 مایلی» حد فاصل روستای «بتوند» و «کرائی» در مسجدسلیمان حفاری غیرمجاز انجام شد و پس از آن، بررسی کارشناسان نشان داد که لایه دیواره و طاقه‌های محل حفاری شبیه به طاقه‌های دوره اشکانیان است.
مجتبی گهستونی، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا در این باره به خبرگزاری مهر می‌گوید: اواخر هفته گذشته فردی که در حال احداث یک دامپروری با مجوز اداره میراث‌فرهنگی مسجد سلیمان در کنار زمین کشاورزی‌اش بوده متوجه
یک حفاری غیرمجاز در این زمین می‌شود.

به‌دنبال پیگیری و بازدید دوستداران میراث فرهنگی از محل حفاری غیرمجاز در زمین کشاورزی منطقه بتوند مشخص شد این طاقه و لایه‌ها مشابه طاقه‌های اشکانی است که پیش از این در مناطق دیگر مسجد سلیمان کشف شده است.

وی در ادامه می‌افزاید: با مشاهده این لایه‌های تاریخی توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا مراتب به اداره میراث‌فرهنگی مسجد سلیمان گزارش شد تا از ادامه حفاری‌ها در این منطقه جلوگیری شود.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی تاریانای خوزستان با اعلام اینکه شاید بتوان با انجام مطالعات باستان‌شناسی توسط کارشناسان به لایه‌های قدیمی‌تری از دوره اشکانیان هم رسید، خاطرنشان می‌کند که این احتمال نیز وجود دارد که در این بخش از محل حفاری‌شده، لایه‌های باستانی دیگری هم وجود داشته که در جریان این حفاری‌ها از بین رفته است.

وی با بیان اینکه منطقه بتوند در روستای کرائی یک منطقه بکر تاریخی و زیست‌محیطی است که تا به حال هیچ‌گونه بهره‌برداری تاریخی از آن نشده می‌افزاید: دادن مجوز حفاری زمین و ساختن یک دامپروری در منطقه‌ای که هنوز کار کارشناسی برای باستانی‌بودن آن انجام نگرفته، اشتباه سازمان میراث فرهنگی است. وی تأکید می‌کند که باید مشخص شود مجوز ساخت دامپروری بر چه اساس و کدام کار کارشناسی به پیمانکار داده شده است و آیا صرفا بازدید سطحی یک کارشناس از یک منطقه می‌تواند دلیل بر باستانی‌ نبودن آن باشد یا نه؟

گهستونی از پژوهشکده میراث فرهنگی نیز درخواست می‌کند تا به‌منظور جلوگیری از حضور قاچاقچیان و حفاران غیرمجاز در این منطقه کارهای پژوهشی لازم را انجام دهند و نسبت به صدور مجوز کاوش این محدوده عجله کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه این تپه چند سال پیش هم حفاری غیرمجاز شده بود، می‌گوید: زمانی که مالک زمین از این اقدام شکایت کرد با تهدید متخلفان مواجه شد.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانای خوزستان با بیان اینکه منطقه بتوند و کرائی دارای بافت تاریخی منحصر‌به‌فردی است، می‌گوید: اهمیت این محدوده به‌گونه‌ای است که اداره میراث فرهنگی شوشتر قصد دارد بافت تاریخی این مناطق را به همراه بافت تاریخی روستای کوه‌زرد در فهرست آثار ملی ثبت کند.

پس از انتقال بخش‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به گوشه و کنار کشور، مسئولان در توجیه این امر ذکر می‌کردند که با این انتقال، نظارت کارشناسان بر حفاری‌ها، تخریب‌ها و مرمت‌ها بیشتر خواهد شد اما آنچه اکنون از اخبار بر‌می‌آید این است که با نزدیک‌تر‌شدن بخش‌های مختلف این سازمان به محل بناها و محوطه‌های تاریخی باز هم تخریب‌ها و کم‌توجهی‌ها به این محوطه‌ها ادامه دارد.

از دیگر نمونه‌های دخل و تصرف در محوطه‌های تاریخی می‌توان به ساخت سیلوی 50‌هزار تنی با ارتفاع 20‌متر در محدوده ایوان کرخه اشاره کرد که مسئولان میراث فرهنگی خوزستان هنوز برای جلوگیری از ادامه ساخت آن نتوانسته‌اند کاری انجام دهند. در نهایت نیز این غلامعلی باغبان، مدیر پایگاه پژوهشی محوطه تاریخی شوش بود که در رابطه با ساخت این سیلو و راهکار نهایی برای مقابله با مشکل به‌وجود آمده به همشهری گفت: همچنان از نظر حقوقی در حال پیگیری ماجرای ساخت این سیلو هستیم چراکه قاضی پرونده به‌دلیل عدم‌تعیین حریم و عرصه محوطه باستانی ایوان کرخه به نفع مالک سیلو رأی داده بود و هم‌اینک وی در حال ساخت آن است. راهکار ما این است که تا مرحله آخر، این پرونده را به لحاظ حقوقی پیگیری کنیم اما اگر در نهایت دادگاه به نفع ما رأی نداد با کاشت درختان اکالیپتوس در جلوی سیلو تلاش می‌کنیم از آسیب‌رسانی ساختمان‌های آن به حریم منظری محوطه ایوان کرخه جلوگیری کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه