سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نجات بردشیرهای روستای گلزاری از نابودی در سد گتوند - بزرگترین شیرسنگی‌های ایران غرق نمی‌شوند

یادمان

نجات بردشیرهای روستای گلزاری از نابودی در سد گتوند - بزرگترین شیرسنگی‌های ایران غرق نمی‌شوند

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان از صدور دستور انتقال شیرسنگی‌های روستای گلزاری که بزرگترین شیرسنگی‌های ایران است به موزه شهر مسجد سلیمان خبر داد. این خبر در حالی اعلام می‌شود که چندی پیش خبرگزاری میراث فرهنگی از غرق شدن این آثار تاریخی در سد گتوند با شروع آبگیری خبر داده بود.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | DH1301 , nike mens woven bonded pants sets made , nike mens woven bonded pants sets made G NRG 'Leopard' , 800 - FitforhealthShops

بزرگترین شیرسنگی‌های ایران

 

خبرگزاری میراث فرهنگی - گروه میراث فرهنگی ـ سد گتوند علیا یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران ساخته شد. این سد، در 10کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد. کارشناسان این سد را پرخرج ترین سد خاکی ایران و جهان می‌دانند.
 
مرحله نهایی آبگیری این سد چندی دیگر آغاز می شود و بسیاری از روستاهای واقع در بالادست در دریاچه آن به زیر آب می‌روند. اهالی روستاهای این منطقه با فشارهای وارد آمده از سوی وزارت نیرو و قطع آب و برق مجبور به فروش خانه‌ها و زمین‌های خود شده و در حال ترک روستا هستند.
 
در این میان گورستان روستای گلزاری در منطقه آبماهیک در مخزن سد گتوند دو شیر سنگی بزرگ دارد که با توجه به طول و ارتفاع این تندیس‌ها می‌توان آنها را بزرگترین شیرسنگی‌های ایران دانست. شیرسنگی‌های گورستان گلزاری در حدود 2 متر و ده سانتی متر طول و در قسمت سر یک متر و چهل سانتی متر ارتفاع دارند. با این وجود این آثار تاریخی و ارزشمند در صورت عدم انتقال تا چند وقت دیگر در دریاچه سد گتوند برای همیشه غرق می‌شوند.
 
شیر سنگی‌ها در بیشتر نقاط استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان در سال‌های گذشته به دلیل کوچک بودن سرقت و تخریب شده و از بین رفته‌اند؛ با این همه شیرسنگی‌های بزرگ گورستان تاریخی روستای گلزاری به دلیل حجم بزرگ تا کنون از تخریب در امان مانده بودند. با این همه اما در صورت نبود انتقال با بالا آمدن آب دریاچه سد گتوند این آثار تاریخی و پر اهمیت برای همیشه غرق می‌شوند. گفتنی است پیش از این روی دیگر گورهای این گورستان شیرسنگی‌هایی با اندازه‌های کوچکتر وجود داشت که به وسیله برخی اهالی جابه جا شده‌اند.
 
خبر احتمال غرق شدن و نابودی بزرگترین شیرسنگی‌های ایران چند روز پیش در خبرگزاری میراث فرهنگی منتشر شد و بازتاب‌های زیادی در پی داشت. پس از انتشار خبر احتمال غرق شدن این شیرسنگی‌ها در مخزن سد از استان خوزستان خبر می‌رسد دستور انتقال این آثار تاریخی به موزه شهر مسجد سلیمان برای جلوگیری از نابودی آن‎ها صادر شده‌است.
 
شیر سنگی یا به گفته اهالی منطقه بختیاری بردشیرها، مجسمه‌هایی از جنس سنگ است که اهالی قوم بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری و شمال استان خوزستان به نشانه شجاعت، دلاوری و ویژگی‌هایی چون هنرمندی در شکار و تیراندازی در جنگ و مهارت در سوارکاری، بر آرامگاه بزرگان قوم خود قرار می‌دهند. شیر در میان بختیاری‌ها نماد شجاعت است. نماد شیر علاوه بر این تندیس‌ها، در قالی و گلیم و گبه‌هایی که بختیاری‌ها می‌بافند نیز دیده می‌شود.
 
علاوه بر این به فاصله شش روز پس از بازتاب گسترده اخبار مربوط به روزگار غم‌انگیز مردم بالادست روستاهای سد گُتوند علیا و انعکاس گسترده‌ی رسانه‌ای گزارش‌های مرتبط با این سفر، اینک خبر رسیده است که پس از احضار مدیر سد گُتوند توسط سازمان بازرسی کل کشور به تهران برای ادای پاره‌ای توضیحات در دو روز پیش، از شب گذشته دوباره آب شرب سالم هم روی مردم آب ماهیک گشوده شد. بر اساس اخبار رسیده هنوز برق این روستا قطع است و مردم این دیار در گرمای طاقت فرسای جنوب بدون وسایل خنک کننده روزگار می‌گذرانند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه