سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان زنگ خطری به نام «طاق طویله»!

یادمان

زنگ خطری به نام «طاق طویله»!

دبیر انجمن دوستداران ایذه گفت: طاق طویله می‌تواند نقش بسزایی را در اقتصاد ایذه و استان ایفا کند.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Women's shoes - chandal adidas negro redecilla black hair line - ropa deportiva adidas peru en vivo gratis internet , High boots and others - Trekker boots - DialadogwashShops

فرامرز خوشاب در گفت‌وگو با خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)‌، اظهار کرد: بنای طاق طویله بنایی است مربوط به دوره ایلخانی و تیموری که در قرن هفتم و هشتم هجری قمری، یعنی در زمان ابن‌بطوطه از آن نام برده شده است. ابن بطوطه چند روز را در این مکان اقامت داشته است. این زمان همزمان با دوره اتابکان لر بوده است.

وی ادامه داد: وسعت طاق طویله به همراه زمین‌های اطراف آن نزدیک به 14 هزار مترمربع است. این بنا که در شمال شرقی ایذه قرار دارد در انتهای خیابان محمد رسول‌الله(ص) و ابتدای خیابان پیان واقع شده‌ که یکی از خاص‌ترین نقاط شهر ایذه است.

او افزود: طاق طویله از نظر ارزش گردشگری و درآمدزایی یکی از خاص‌ترین و بهترین فرصت‌های ممکن در ایذه و حتی استان خوزستان است.

خوشاب تصریح کرد: هیچ بنایی با این وسعت در کل استان خوزستان در بافت شهری قرار ندارد، چراکه تمام بناهای سالم و قابل استفاده ما اکثرا یا کوچک هستند یا خارج از بافت شهری قرار دارند اما طاق طویله دقیقاً در بافت شهر ایذه واقع شده است.

این دوستدار میراث فرهنگی گفت: آن چه که در ذهنیت مردم استان ما شکل گرفته این است که فکر می‌کنند هر کجا که خرابه‌ای وجود دارد میراث فرهنگی است در حالی که این موضوع درباره طاق طویله صدق نمی‌کند.

او اضافه کرد: اگر سازمان میراث فرهنگی استان و مدیرکل برای طاق طویله بودجه‌ای را تعیین کند و آن را مورد کاوش، بازسازی و مرمت قرار دهد. بسیار در وضعیت گردشگری استان خوزستان مؤثر خواهد بود.

وی افزود: متأسفانه چنین بنایی که قابلیت درآمدزایی هنگفت به ویژه برای خود سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان با این اوضاع اقتصادی دارد به پاتوقی برای معتادان تبدیل شده است و هر بار که من به آن جا مراجعه کرده‌ام شاهد حضور معتادان بوده‌ام.

خوشاب بیان کرد: این بنا در گذشته نگهبان داشت اما نگهبان آن را به اشکفت سلمان بردند که به عقیده من کار اشتباهی بود، چراکه اشکفت سلمان علاوه بر دوربین چند نگهبان نیز از سوی شهرداری دارد. الآن طاق طویله نگهبان ندارد و به امان خدا رها شده است.

وی یادآوری کرد: در استان یزد وقتی وارد بافت‌های سنتی و تاریخی آن‌ها می‌شویم بلا استثناء امکاناتی همچون هتل، رستوران، مهمان‌پذیر و امثال آن هم در آن جا مستقر شده‌اند و علاوه بر این که به اقتصاد شهر کمک می‌کنند به اقتصاد میراث استان نیز کمک می‌کنند و در نهایت موجب سر زنده ماندن و پویایی بافت سنتی شهرشان می‌شوند، اما در استان خوزستان اصلاً چنین قضیه‌ای وجود ندارد.

این دوستدار میراث فرهنگی تصریح کرد: طاق طویله پتانسیل‌های فراوانی دارد و اگر سازمان میراث فرهنگی بودجه‌ای را برای آن تعریف کند و به صورت نظامند و سازمان‌دهی شده هر سال بخشی از این بنا را مرمت کند من این قول را می‌دهم که یکی از قطب‌های گردشگری استان می‌تواند باشد.

خوشاب بیان کرد: خوشبختانه تا امروز هم از طرف انجمن دوستدار میراث فرهنگی ایذه و هم از طرف سازمان میراث فرهنگی استان مقاومت خوبی نسبت به عدم ساخت‌وساز در اطراف این بنا صورت گرفته و از لحاظ شکل بصری بهترین فرصت را دارد تا ما این فضاهای گسترده را به یک وضعیت شبیه و شاید بهتر و خاص‌تر از میدان نقش جهان در خوزستان و ایذه ایجاد کنیم.

او بیان کرد: این بنا حدود شش تا هفت هزار متر است و زمین‌های اطراف آن تقریباً 10 هزار متر است که هنوز اجازه ساخت‌وساز در آن‌ها داده نشده است.

خوشاب اظهار کرد: با توجه به گفت‌وگوهایی که با شورای شهر داشته‌ایم بهترین فرصت برای داشتن یک تعامل سازنده با آن‌ها می‌باشد تا در جهت هزینه و بازسازی طاق طویله کاری صورت بگیرد.

او درباره ویژگی‌های معماری این بنا گفت: این بنا یکی از منحصر بفردترین بناهایی است که هم از سنگ و هم از آجر در آن استفاده شده است و دارای معرق کاری‌های خاص است و هنوز کاربری این بنا مشخص نیست اما شباهت زیادی به ارگ دارد چراکه دارای مسجد، اصطبل، منطقه شاه‌نشین و حجره است و دارای دو طبقه است.

وی ادامه داد: طاق طویله یک زنگ خطر است و اگر به آن رسیدگی نکنیم احتمال ساخت‌وساز و تجاوز به حریم درجه یک آن وجود دارد. ما از مدیرکل میراث فرهنگی استان می‌خواهیم تا با اختصاص بودجه حداقل تأثیر مثبت و ملموس میراث فرهنگی را در دوره وی ببینیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه