سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گورستان تاریخی اهواز از مرز بحران گذشت

یادمان

گورستان تاریخی اهواز از مرز بحران گذشت

3 ماه از شناسایی گورستان صخره‌ای اهواز می‌گذرد؛ بااینکه باستان‌شناسان پس از بررسی اجمالی، اهمیت محوطه را تاکید کرده‌اند اما گفته می‌شود مسئولان میراث‌فرهنگی هنوز هیچ برنامه‌ای جهت حفاظت از این محوطه در نظر ندارند. این‌درحالی است که بارها تاکید شده که این گورستان تاریخی مورد تهدید ساخت و ساز شهری قرار گرفته است.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - burgundy and orange nike air max blue jean boots

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ‌ گورستان تاریخی اهواز در معرض تخریب قرار گرفته است اما گویی هیچ مسئولی نه‌تنها مسئولیت تخریب‌ها را به‌عهده نمی‌گیرد که متولیان میراث‌فرهنگی هم هنوز اهمیت آن را جدی نگرفته‌اند. شناسایی گورستان کوهستانی شرق اهواز از جمله رویدادهای مهم حوزه میراث فرهنگی خوزستان به‌شمار می‌رود.
 
«مجتبی گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا ضمن بیان این مطلب به CHN گفت: «با اینکه سه ماه از شناسایی سازه‌های تدفینی شرق اهواز توسط انجمن تاریانا می‌گذرد اما پیگیری سازمان میراث‌فرهنگی خوزستان و بی‌توجهی پژوهشکده باستان‌شناسی کشور برای صدور مجوز به‌منظور بررسی و شناسایی محوطه باعث نگرانی دوستداران میراث‌فرهنگی شده است.»
 
به‌گفته این فعال میراث‌فرهنگی، با اینکه گورستان تاریخی اهواز می‌تواند اطلاعات مفیدی از تاریخ شهر اهواز و ساکنان اولیه آن ارایه دهد اما با پیگیری‌های مکرر هنوز به هیچ‌ پاسخ قانع کننده‌ای روبرو نشده است. آن‌ها اعتقاد دارند بررسی و شناسایی گورستان و همچنین حفاظت از محوطه در اولویت نیست.
 
این درحالی است که با وجود اطلاع رسانی‌های صورت گرفته در رسانه‌ها مبنی بر اهمیت این گورستان تاریخی هنوز شاهد برخورد سرد متولیان بوده و علی‌رغم آنکه تاکنون هیچ بررسی شناسایی، کاوش و یا گمانه‌ای در آن نشده‌است اقدام موثری صورت نگرفته است.
 
گهستونی ادامه می‌دهد: «باپیگیری و مکاتبات انجمن تاریانا اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان با شهرداری اهواز مکاتبات بسیاری کرد که فعالیت‌ و عوامل مخرب به این محوطه را جمع‌آوری کند و با اینکه شهرداری اهواز از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان درخواست کرده که کارشناسان خود را به‌همراه کارشناسان شهرداری به محل اعزام کند اما تاکنون در این مورد هم اقدامی صورت نگرفته است.
 
فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان، برخورد سرد و غیر مسئولانه سازمان میراث‌فرهنگی خوزستان و پژوهشکده باستان‌شناسی کشور را موضوعی غیر قابل تحمل می‌دانند. چراکه رفتار منفعلانه متولیان میراث‌فرهنگی سبب می‌شود که دیگر نهادها و ارگان‌ها خود را ملزم به حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی نکنند.
 
گهستونی می‌افزاید: «اگر چهار سال پیش، اداره کل میراث‌فرهنگی‌ خوزستان، کوهستان شرق اهواز را مورد بررسی و کاوش قرار می‌داد. نه‌تنها این محوطه تاریخی بر فراز کوهستان نجات پیدا می‌کرد که اکنون شاهد تخریب بخش عمده آن نبودیم. حال باید نگران باشیم که بقایای محوطه همانند چهارسال قبل گرفتار چرخ کامیون‌ها و بیل‌های میکانیکی شهرداری اهواز نشود.
 
با توجه به آنکه، پارک تفریحی کوهساران در مجاورت قبرستان تاریخی اهواز قرار گرفته و چشم انداز بسیار خوبی دارد. همچنین سه قبرستان لهستانی‌ها، ارامنه و کاتولیک و قرارگیرین تپه باستانی آسیه‌آباد در کنار آن، پیشنهاد می‌شود این منطقه به‌عنوان یک محور گردشگری مورد بررسی قرار داده شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه