سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان صاحب محوطه باستانی «لور» پس از ضرب و شتم نیروهای میراث‌فرهنگی

یادمان

صاحب محوطه باستانی «لور» پس از ضرب و شتم نیروهای میراث‌فرهنگی

درحالی تعدادی از فرهنگیان مسکن تعاونی شهرستان اندیمشک پس از ضرب و شتم نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، محوطه باستانی لور را تصاحب کردند که مجوز واگذاری ۵ هکتار از این محوطه باستانی در سال ۸۸ توسط مدیران وقت میراث‌فرهنگی صورت گرفته است. این درحالی است که لور یکی از محوطه‌های ارزشمند و باستانی اندیشمک به‌شمار می‌رود.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Gucci x The North Face Release Information - FitforhealthShops - crampon adidas sans lacet pas cher black and blue

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ محوطه ساسانی لور اندیمشک که در سال 88 توسط مدیران وقت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اندیمشک و استان خوزستان با صدور مجوز به فردی به نام آقای ( ب . ب) فروخته شد و این فرد نیز با دریافت یک میلیارد تومان این اراضی را به‌صورت غیر قانونی به تعاون مسکن فرهنگیان فروخت این روزها دردسر بزرگی برای خریداران این محوطه و مالکیت آن بوجود آورده است.
 
 
به‌گزارش CHN، آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی خبر داده‌اند، چند شب قبل فرهنگیان شهرستان اندیمشک با تصاحب محوطه باستانی لور درحالی به خط کشی و کلنگ‌زنی این منطقه پرداختند که دخالت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی هم نتوانست کاری از پیش ببرد و  مانع از تخریب فرهنگیان شود. گفته می‌شود، نیروهای یگان حفاظت وقتی می‌خواستند جلوی کلنگ‌زنی و خط کشی این افراد را بگیرند مورد ضرب و شتم شدیدی قرار گرفتند.
 
 
«مجتبی‌ گهستونی» با اعلام این خبر به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: «درحالی تعدادی از فرهنگیان وارد محوطه باستانی لور شدند و به کلنگ‌زنی این محوطه پرداختند که یگان‌ میراث‌فرهنگی شهرستان اندیمشک هم نتوانست مانع از اقدام آن‌ها شود. به‌طوری‌که دخالت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی جزء ‌ضرب و شتم توسط فرهنگیان نتیجه‌ای به‌همراه نداشت».
 
گهستونی با اشاره بر اینکه میراث‌فرهنگی استان خوزستان، هم‌اکنون درحال پیگیری تعرض‌ به محوطه باستانی لور و ضرب و شتم نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی است ادامه می‌دهد: «درحال‌حاضر 200 نفر از فرهنگیان تعاونی مسکن اندیمشک که در سال 88 برای گرفتن یک قطعه از اراضی محوطه باستانی لور مبلغ 5 میلیون تومان پرداخت کرده‌اند، درحالی منتظر ساخت و سازها و تحویل خانه‌های خود هستند که مدیران شهری این شهرستان نیز اصرار دارند، طرح مسکن محوطه باستانی لور باید به سرعت اجرایی شود».
 
 
چنانچه به گفته دبیر انجمن تاریانا خوزستان، با اینکه فرماندار موضوع زمین‌خواری در شهرستان اندیمشک را معضلی جدی می‌‌داند و  معتقد است که بحث‌ زمین‌خواری باید هرچه سریعتر با اجرایی شدن طرح‌های تفضیلی و جامع برطرف شود که موضوع مربوط به تعاونی مسکن فرهنگیان و محوطه باستانی لور را مسئله‌ای بسیار ساده می‌داند. به‌اعتقاد فرماندار شهرستان اندیمشک، تعاونی فرهنگیان بخش الوار گرمسیری دارای مجوز است و میراث‌فرهنگی نباید مانع از ساخت و ساز آن شود.
 
 
این درحالی است که به‌گفته گهستونی، صدور مجوز واگذاری محوطه باستانی لور توسط روسای قبلی میراث‌فرهنگی شهرستان اندیمشک و بدون نظر کارشناسی صورت گرفته است.
 
 
پیشتر ایزدمهر مدیر اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اندیمشک به تخلف و کوتاهی مدیران سابق میراث‌فرهنگی اشاره و به CHN گفته بود، مدیران قبلی میراث‌فرهنگی به دلیل سوء مدیریت در سال 88 درحالی اقدام به صدور مجوز کردند و دست به یک تخلف اداری زدند که این محوطه در تملک دولت و ثبت آثار ملی کشور بود. با این حال محوطه‌ باستانی لور به‌صورت شبانه‌روزی توسط پایگاه‌های یگان حفاظت رصد می‌شود و هیچ شخصی اعم از حقیقی و حقوقی حق ساخت و ساز در این محوطه را ندارد.
 
 
اما با وجود اطمینانی که رییس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اندیمشک نسبت به حفاظت این محوطه داده شب گذشته فرهنگیان به ضرب زور وارد محوطه شدند و آن را تصاحب کردند. محوطه‌ای که از چندین لایه مختلف تاریخی برخوردار است و بررسی باستان‌شناسان بیانگر آثاری از دوره ایلام میانه، تاریخی و دوره متاخر اسلامی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه