سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تاریخ 4 هزار ساله ایذه در خطر جاده‌کشی

یادمان

تاریخ 4 هزار ساله ایذه در خطر جاده‌کشی

شهرداری در حالی اقدام به تراش محوطه و «تپه سبزعلی» ایذه به‌عمق 10 سانتی‌متر کرده است که شنیده‌ها از احداث جاده روی این محوطه باستانی حکایت دارد. باستان‌شناسان براین باورند که دو تپه سبزعلی و زبرجد هسته اولیه شکل‌گیری شهر باستانی ایذه را تشکیل می‌دهند.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | nike lunarglide 6 price range chart printable - New Balance 550 'UNC'/ 'Baby Blue' - BB550HL1 - LacollesurloupShops

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ «تپه سبز علی» که در انتهای یک بلوار در شهرستان ایذه واقع شده توسط شهرداری این شهرستان مورد تهدید قرار گرفت. البته بخش‌هایی از محوطه تپه در تصرف اداره آب منطقه قرار گرفته اما طبق شنیده‌ها شهرداری فعالیت‌های‌اش را برای تراش محوطه و احداث آغاز کرده است.
 
به‌گزارش CHN، اما شنیده می‌شود که اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان از شهرداری ایذه به دلیل تعرض به محوطه شکایت کرده است.
 
«مجتبی‌گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا خوزستان در اینباره به CHN، می‌گوید: با اینکه تپه سبزعلی دارای شماره ثبت و از حریم و عرصه مشخصی برخوردار است اما شهرداری اقدام به تراش محوطه به عمق تخریبی 10 سانتی‌متر برای احداث جاده کرده است.
 
او می‌افزاید: فرماندار ایذه دررابطه با ساخت جاده در محوطه باستانی تپه سبز علی اعلام کرده؛ از آنجایی‌که محوطه تاریک است و امکان تردد اتومبیل‌های نیروهای انتظامی وجود ندارد اما مردم شب‌ها از این محوطه عبور می‌کنند و اعمال خلافی چون زورگیری در آن انجام می‌شود دستور داده‌ام روی محوطه باستانی به قطر 10 سانتی‌متر خاک ریخته شود تا محوطه نابود نشود.
 
 
درحالی‌که گهستونی تاکید دارد که موقعیت تپه سبزعلی به‌‌گونه‌ای است که امکان تردد افراد از روی آن وجود ندارد و خاک‌ریزی روی محوطه تنها توجیهی برای تخریب این محوطه ارزشمند تاریخی است. چراکه اگر جاده از روی آن کشیده شود قطعا روشنایی، فضای سبز و دیگر تاسیسات شهری هم اضافه می‌شود.
 
 اما «جعفر مهرکیان» باستان‌شناس هم گفته است، با اینکه مدتی در ایذه بودم اما به‌دلیل تعرض‌های شدیدی که به تپه سبز شده نتوانستم از این آثار بازدید کنم.
 
به‌اعتقاد مهرکیان، حفط میراث ایذه مدیون تلاش‌های شخصیت گمنام عبدالکریم غیبی‌پور بوده است. او با حداقل و نبود امکانات این منطقه را با چنگ و دندان حفظ ‌کرد.
 
در تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های ایذه، دو تپه زبرجد و سبزعلی به‌عنوان دو لکه افتخار‌آمیز مطرح می‌شوند. این باستان‌شناس اما می‌گوید: باعث شگفتی است که شهرداری ایذه بر آن است تا جلوه دیگری از فرهنگ شهر را نشان دهد. عملکردی ‌که بی‌اعتنا به میراث دیرینه این شهرستان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه