سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خطر تخریب کتیبه مسجد 93 ساله آیت‌الله انصاری اهواز

یادمان

خطر تخریب کتیبه مسجد 93 ساله آیت‌الله انصاری اهواز

برگرفته از خبرگزاری فارس

مجتبی گهستونی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: در مرکزی‌ترین نقطه شهر اهواز آن زمانی که خیابان دکتر علی شریعتی را سی زرعی یا سی متری می‌گفتند، سه کتیبه که تا به امروز نزدیک به شش دهه از عمر آنها که بر روی دیوار مسجد 93 ساله آیت الله انصاری اهواز نصب شده است، می‌گذرد.

وی افزود: کتیبه‌های مورد نظر در میان بساط بازاریان اهواز و عدم توجه کافی به آن امکان تخریب شان بیش از پیش شده است.

این دوستدار میراث فرهنگی خاطر نشان کرد: چندی پیش محمد حسین هدایت اهوازی از نویسندگان و پژوهشگران مناطق تاریخی و اماکن مذهبی، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان را از وجود سقاخانه‌ای قدیمی در اهواز که از سه کتیبه برخوردار بود، مطلع کرد.

گهستونی خاطر نشان کرد: اگر چه دیگر نشانی از سقاخانه آن مسجد وجود ندارد، اما سه کتیبه مورد نظر تا سال 1388 به صورت خوانا قابل مشاهده بود تا اینکه شهرداری منطقه یک پس از برچیدن بازارچه خیابان جعفری دیوار مسجد آیت‌الله انصاری که کتیبه‌ها بر روی آن نصب هستند را رنگ آمیزی کرد.

همچنین در این باره نویسنده و پژوهشگر مناطق تاریخی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مسجد آیت‌الله انصاری یکی از مساجد قدیمی اهواز که سال 1338 هجری قمری توسط مرجع عالیقدر شیعه مرحوم آیت‌الله العظمی شیخ میرزا محمد جعفر انصاری بنا و ساخته شد.
محمد حسین هدایت اهوازی خاطر نشان کرد: این مسجد در خیابان اصلی سی‌متری نبش خیابان جعفری قرار دارد.
وی افزود: بر دیوار مسجد که در خیابان جعفری سقاخانه‌ای به نام و نیت حضرت امام حسین(ع) توسط شخصی به نام اسدالله جولا در تاریخ 1332 شمسی ساخته و تکمیل شد.
این نویسنده در ادامه بیان کرد: این سه کتیبه حاوی اشعاری بر روی دیوار مسجد است که سال بنا و هدیه کننده آن را معرفی می‌کند که همچنان قابل مشاهده هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه