سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی در 7 روز؛ احوال ناخوش آثار تاریخی در هفته میراث فرهنگی - خروج یک اثر دیگر از فهرست ملی

یادمان

میراث فرهنگی در 7 روز؛ احوال ناخوش آثار تاریخی در هفته میراث فرهنگی - خروج یک اثر دیگر از فهرست ملی

سرنوشت نامعلوم بودجه ده میلیاردی خرید خانه اتحادیه، انتشار خبر خارج شدن ساختمان اولین کلانتری تهران از فهرست میراث ملی در هفته میراث فرهنگی، اجرای برنامه ها و نمایشگاههای اقوام ایرانی، تیراندازی به سمت نقش برجسته ساسانی و تجاوز به حریم یکی دیگر از آثار دوره هخامنشی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی در این هفته بود.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته که مصادف با هفته میراث فرهنگی بود بیشتر برنامه های سازمان میراث فرهنگی نیز معطوف به این موضوع شد هر چند که برنامه ها همان برنامه های  سالهای گذشته بود و چندان تغییری  در آن دیده نمی شد.

به عنوان مثال در این هفته نمایشگاه و جشنواره ای اقوام ایرانی در کاخ سعد آباد برگزار شد که مانند سالهای گذشته هر یک از اداره کل های میراث فرهنگی استانها با در اختیار داشتن غرفه ای در این نمایشگاه جاذبه های گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی استان خود را در قالب بروشور و پوستر و برپایی چادر عشایر معرفی کردند.

اما در این هفته که همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی به نام هفته میراث فرهنگی نام گرفته بود، خبر ناخوشایندی منتشر شد که نشان می داد در بهمن ماه سال گذشته ساختمان نخستین کلانتری ایران توسط دیوان عدالت اداری از فهرست میراث فرهنگی کشور خارج شده بود اما بنا به دلایلی نامعلوم این موضوع تا کنون مخفی مانده بود تا آنکه در هفته میراث فرهنگی خبرنگاران این حوزه پرده از این ماجرا برداشتند.

سرنوشت نامعلوم ده میلیارد بودجه خرید خانه دائی جان ناپلئون

همچنین مشخص شد که سالها قبل سازمان میراث فرهنگی ده میلیارد تومان بودجه برای خرید خانه اتحادیه یا همان خانه دائی جان ناپلئون از مجلس گرفته که هنوز بعد از گذشت هشت سال سرنوشت این بودجه مشخص نیست درصورتی که این خانه از فهرست میراث فرهنگی خارج شده و مالکان آن قصد تخریب آن را دارند.

 خلاقیت در موزه ها وجود ندارد

در این هفته هر چند که انتظار می رفت اقدامات بیشتری در حوزه موزه های کشور انجام شود اما پرو‍‍ژه های نیمه کاره افتتاح موزه های استانی در این هفته اجرایی شد تا بار برنامه های میراث فرهنگی را بالا ببرد.

از سوی دیگر به رغم اینکه موزه های کشور بازدید کننده بسیار کمی دارند اما مسئولان میراث فرهنگی هیچ گاه در این هفته صحبتی از برنامه های جدید خود برای تشویق مردم به رفتن به موزه نکردند.

شاید آن زمان که موزه ای برای استقبال از بازدیدکنندگان با شوری وصف ناپذیر توسط متولیان میراث فرهنگی راه اندازی می شود کسی به این موضوع که موزه ها به خلاقیت، زمان مناسب برای بازدید و تنوع نیاز دارند نمی اندیشد. زیرا اگر برای ادامه فعالیت آنها برنامه‌ای وجود داشت اکنون تعداد بازدیدکننده موزه ها تا این اندازه کم نبود.

درست در هفته میراث فرهنگی خبر دیگری منتشر شد که ثابت کرد ساخت و ساز در حریم درجه یک قصر ابونصر به عنوان کاخ ساخته شده در دوره هخامنشیان در حالی انجام می شود که سازمان میراث فرهنگی تا پیش از سال 1360 هر گونه ساخت و ساز در این حریم را ممنوع کرده بود.

نقش برجسته ساسانی سیبل تیراندازی شد

برخی افراد با تفنگ بادی نقش برجسته های "برم دلک" مربوط به دوره ساسانیان در استان فارس را مورد هدف قرار می دهند و آن را به سیبل تیراندازی تبدیل کرده اند.

همچنین در سمت راست چشمه روان کنار این نقش برجسته، کارخانه لوله سبز شیراز در حریم درجه یک این اثر تاریخی احداث شده بوده که اکنون تعطیل است اما همچنان راه دسترسی به این سنگ نگاره که بدون هیچ حصاری رها شده باز است و احتمال خطرات بیشتر برای این اثر تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی به شماره 71 در سال 1310 وجود دارد.
 

خانه معین التجار بوشهری ثبت ملی می شود

خبر خوشایند هفته میراث فرهنگی انجام مراحل ثبت خانه معین التجار بوشهری بود.

پرونده ثبت خانه معین التجار نخستین نویسنده کتاب خلیج فارس در فهرست میراث ملی توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تهیه شده و قرار است این خانه به زودی در این فهرست قرار بگیرد.

خانه معین التجار بوشهری که برخی او را به دلیل نخستین کتابی که در مورد خلیج فارس نوشته پدر خلیج فارس می دانند در محدوده خیابان لاله زار و سعدی جنوبی و در کوچه ای به نام بوشهری واقع شده است.
 

بازدید از موزه های کشور رایگان است

روزهای 28 و 29 اردیبهشت‌ماه به مناسبت فرارسیدن روز جهانی موزه و میراث فرهنگی بازدید از موزه‌ها، اماکن تاریخی، محوطه‌های باستانی و کاخ‌های سراسر کشور برای بازدیدکنندگان رایگان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه